Prosvetni glasnik

ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА

805

• • вом долази друга, два пут увећана. Председник не изврши ни ту другу, и одлуке ее само нижу једна по једиа, у којима казне ојачавају све више и више. Но дете ее у школу не враћа, а ако се, случајио, и врати, родитељи му мисле да се тако може и други пут, и заустављају дете, кад им било за какву ствар затреба. Па и кад се председник одлучи да изврши изречене казне, он зове једнога ио једнога родитеља и саопШтава им, да ио тужби учитвља има да плати 60 или 80 динара за то, што му дете није никако или неуредно у школу долазило. Због такве нетачности порађа се мржња и на школу и на учитеља, а добити нема ннкакве. Ја мислим да еу такве осуде и незаконите, јер тек после саопштене прве осуде увиђа се, да ли је казна имала утицаја на кажњенога, па ако није она се тек по том ојачава, јер се може десити и такав случај, да родитељ и не зна да му дете неуредно у школу иде. За школу еу опет еаевим некориене, јер или никако не враћају дете у школу, или ако га и врате, оно обично за ту школску годину нропада. А материјална корист, која отуда школској каси притиче, не може се сматрати као добит, јер би, у том елучају, школа етала на врло несолидно земљиште, и изашло би да еу казни школи дељ а не срество за уредно носећивање школе. Међу тим свега тога не би било кад би ее носле првога изостанка помоћу пандура или другог којег лица дете у школу доводило, сем ако изостанку није узрок болест или друго што, што би изостанак правдати могло. Учебници. Уз излагање успеха у наставним предметима, ја сам местимице помињао и учебнике школске. Овде да кажем о њпма у опште. о утицају њихову на еаму наставу. Трећа учитељска скупштина донела је на једној својој седницњ, о учебницима у оеновној школи оваку одлуку: „Добри би ее учебници, у старијим разредима., према нашим школским нриликама, могли у основној школи ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

с коришћу употребити". 0 правилности овога мишљења ја еам се, приликом ове ревизије, потпуно уверио. Овом сам приликом видео употребу учебника и у етаријим и у млађим разредима, виђао сам их и у рукама бољних и лошијих наставника, и наново сам се уверио, да су добри учебници у старијим разредима наставнику од велике помоћи, не за то да ученици што год из њих науче, већ да оно научено у свести одржавају. На тај начин учебници штеде учитељу много и труда и времена, што се троши око честог понављања један пут научене ствари. Они су сем тога добри и за то, што иривикавају ученике читању, а из њих се још види и квалитет и квантитет грађе, коју треба деци казивати. У том је погледу велика штета, што још није израђен најважнији учебник, за историју српекога народа. У нижим су разредима учебници само од штете, јер они највише нодржавају мехавизам, који ее почео губити у нашој основној школи, и за то их бољи наставници нису никако ни унотребљавали. Што се тиче израде данашњих учебника, који су за оеновну школу одобрени, могло би ее највише замерити читанкама Ш-ћег и ГУ-ог разреда, због неподесне садржине; Карићеву Земљопису, због тешкоће слога, којим је написан, а због истог узрока и учебнику из Науке Хришћанске за П-ги разред 0 Празницима. За Вуквар еам нанред казао, да му је технична израда највећа махна, и да би их све требало у том смислу што пре поправити. „Граматичица" од Живојина Симића за 1-ви и П-ги разред могла би само учитељу бити од користи, да нема потпуније за целу основну гаколу, а за децу није ни од какве користи. Њу би, но томе, требало из школе иекључити. 0 училима сам говорио уз наставне предмете, и иомињао оне, које би требало набавити. Господин Миниетар ће из тога видети, у чем поједпне школе оскудевају, а 103