Prosvetni glasnik

806

ИЗВЕШТАЈИ НДДЗОРНИКА основнпх школл

што се набавке њихове тпче, могао бих рећи, да у највише случајева пабавка учила зависи од самога учитеља. Врло су ретки случајеви да школски одбор баш неће да набави оно, без чега школа не може да буде, а биће повише случајева, где су учила због неунотребе поетала непотребни намештаЈ школски. Школске су књижпице непотпуне, ну ја мислим, да број књига у књижниди не утиче увек на напредак у школи. Ако је књига доиста права потреба учитељева, и школска ће књижница бити потпунија, и имаће своју праву вредност, али од какве ће вајде бити књижнида ономе, који није нрочитао ни учебник, којим се у школи служи ? Ја ниеам само на један случај наишао, где наставник поред учебника нредаје граматику са свима ногрешкама и терминима оних старих граматика, и из тога сам закључио, да наставнпк није ни један пут нрочитао учебник из тога нредмета. По моме мишљењу, таквом наставпику не би било вајде, ни кад би се цела народна библиотека у његово село преселила. Школске су зграде у овоме срезу, изузев две три, које се још могу унотребити, све старе и за школе неудесне. То је Господину Министру дознато још из ранијих ревизорскпх изнештаја, у којима су оне тачно, свака за себе онисиване. На више се места мисли па нодизање нове зграде, али од идеје до нове школе пролази обично много времена. Са грађењем школа иде упоредо и извођење обавезне наставе, јер док се не подигну нростране зграде, неће се моћи нп примати у школу нрописани број деце, која су за школовање доспела. Локали су већ и за идућу школску годину на многим местима тесни, а у будуће ће се то све више и више осећати, за то мислим, да не би требало ни у једном месту дозволити да се зида школска зграда са једном учионицом. Памештај је школски но свима школама сувише скроман, а клупе су свуда ружне и за рад неудесне. Елупа новијег система нема

ни у једној школи, а има их и таквих, које ни за шта нису, до да се за гориво унотребе. Томе ће без сумње бити главни узроци ти ; гато су клупе скупе, а нема ни мајстора, који би их умели лепо и солидно направити. Последњи раснис Господина Министра ваља да ће припомоћи, да се школе и добрим клупама снабду. Продужна школа. У целом темнићском срезу има само једна једина продужна школа, а но осталим местима нису досад отваране, због недовољног броја ученика. По овој једној врло је тешко оценити, да ли су продужне школе од исгинске користи за ону децу, која их посећују. Јер су се у овој школи стекле све сретне околносги: у њој су радила три наставника, од којих су два одлична учитеља; деца су сва из једнога села и сва седе код својих кећа, а нису расејана, као варошка, по различитим занатима, због тога сам и нашао у њој онакав успех, који би ишао у нрилог мишљењу, да се продужне школе и даље задрже. Кад би се програм школски свео на то да иродузкна школа утврђује и одржава ону писменост, што је основна школа даје, онда би оваке продужне школе имале смисла, јер су и деца у оним годинама, кад су за науку много нријемљивија. Но школе, у којима ради само један наставник, мислим да не служе ни чем другом, до да прекомерно оптерете учитеља и да редовну тнколу што више упропасте. * * * Ето, Господине Министре, слике основне школе у срезу темнићском онакве, какву сам је ја добио нриликом ове ревизије. У њој су, истина, слабије стране јаче осветљено, да се лакше и недостаци њени оназе, како би се правилније и поправка иредузети могла. Из ње ће Госнодии Министар видети, да је највећа махна њена та, што је знање, које се кроз школу у живот уноси, половно, и баш због тога се све оно што се у тколи и научи у брзо заборави, те тимв школа пре-