Prosvetni glasnik

838

ИЗВЕШТАЈЦ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА

сведу резултати годишњих оцена и да се спреми испитна прозивница. Дневнициранијих година не налазе се у свима школама: у некој има само за једну или две године, а у неким нема ни једног осим овогодишњег. ■ Спискови кажњених ђака вођени су уредно али се ни по чему не може познати да нису у очи испита спремљени. Казне су досуђиване обично за немир или за неучење. Опискови су књига свуда исписани, али су књижнице врло сиромашне. Чесго немају ни најпотребнијих књига. Понегде је упропашћено и оно што је било. ?. Школски одбори Школски одбори нису били свуда како треба. У посебном извештају ја сам означио колико се који бринуо о напретку своје школе. Овде могу поновити само то, да се нису свуда састајали према законском пропису, него само онда кад је била потреба. Неуредности у набављању школских потреба правдали су обично општом новчаном кризом. Ради тога нису на многим местима ни школске касе образоване. VI. Зграде и намештај 0 зградама школским може се у опште рећи да су рђаве и да се само по нужди могу трпети. Добре зграде нашао сам свега две три. Што се тиче намештаја, он се налази у жалосном стању. Нових клупа нисам нигде нашао, негде су све старе, раскламитане и искривљене. Нонегде се по десеторо дванаесторо деце наслаже у једну клупу, а понегде нема ни таквих клупа довољно. Табле су махом мале и избелеле, а на многим местима линије су са свим истрвене.

VII. Продужне школе Продужне школе имао сам да прегледам две — у Жагубици и у Еучеву. Успех у наукама и у те две школе неједнак је. У Жагубици су радила 3 наставника, а била је само I. година. Великим трудом ту је постигнут повољан успех, ма да се није могло свршити све по програму, јер је школа отпочела радити у половини године. Добром успеху помогло ј е поред наставничког труда још и то, што су ђаци долазили колико толико уредно у школу. Али је са свим друкчије у Кучеву. Тамо су биле 2 године, I. и II. али ретко који ђак да је дошао 3—4 пута на часове. Многи нису били у школи ни ј едан пут, а дошш су, али боље дотерани су на испит. Ту, наравно, није ни могло бити успеха, нити се могао рад наставнички оценити. Са таком школом као и без школе. Овако уређене продуж,не школе неће доносити никакве користи, него ће бити само од штете за нижу основну школу, јер одузимају наставницима време, које би могли корисно употребити у својим нижим разредима. У таким школама није могућно ни ред одржати, јер су ту обично најпокваренија деца. По селима су у продужним школама већином момци за женидбу, а девојке за удају. Често се дешава, да ђаци дођу у школу с пиштољима за појасом, и онда се може мислити какав се ред ту може одржати. Продужне школе по мом мигаљењу требало би укинути.