Prosvetni glasnik
ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНЧКА ОСНОВНИХ ГПКОЛА
825
по свршеном иепиту, а у приеуству нредседнива школског одбора тражио — тачку по тачку —■ о свему обавештења. И што се тиче школске администрације имам да кажем, да је вођена тачно. Наредбе, као и цела школска архива, уредно се чувају. Овп су протоколи н инвентарн тачно вођени, и чисти. Све дневнике школске чувају. Набавке тамо изложене, учињене еу> осем ђулади за гимнастику, о којима се нита у 17. тачки X одељка ; јер, ве !е, немају средстава за то. Школске потребе набављају, но тражби управитеља, из заједничке ошнтинске касе. По томе немају оделиту школску касу, у оиштини ни иначе. Управитељ школе показао ми је један „дневник касе" у који су уведена примања у укупној суми од 251,65. динара, што еу, већи део добили са неке забаве и од неких казни. Но и ту су суму већим делом утрошили на разне нотребе. Но из свега се види да они ииак немају школски фонд потпуно одељен и довољан за све што школи треба, но већину трошкова исплаћују из општине без нарочитог наименовања „партије буџета". Ипак, школа није оскудевала у својим редовним потребама. Што се тпче школских скамија, које су врло неупотребљпке, ја сам већ у особеном прилогу казао своје мњење, као и о оџацима, којих на школској згради пема, но дим иде на таван а одатле слободно кроз кров наиоље, осем једног само оџака, који из једног одељења одводи дим. Са овим би био у главном, иецрпен главни предмет овога извештаја, у свези са ирилозима. Осем тога, моја рови ија н не обухвата много разноврсних прилнка, пошто сам ја имао да ирегледам школе само у једном месту, које су ове године биле у иоеве новољним и редовним приликама. Али оелањајући се на претпоследњу алинеју XI одељка овогодишњега „Унутства" гдо се етавља изасланицима у дужноет да могу ПРОСЕЕТНИ 1'ЛАСНИК
у општем извештају — „изложити своје опште погледе на рад, методу, успех, наетавне програме и планове, целокупно уређење наших (оеновних) школа и еве остало што би имали изнети по евом мишљењу, као добро или рђаво у системи наншх основних школа у онште" ослањајући се с једне стране на наведену тачку „Упуства" а с друге на више-годишње искуство сгечено у делокругу основне ншо 1е као изасланик ранијих година, ја ћу бити слободан да и наведем неке недоетатке, које, но мом личном уверењу, не утичу иовољно на развитак, на пнтенсиван развитак наше основне наставе; и ако мож.е изгледати да се, вршећи те одредбе, чини више за опште образовање. Но ти су изгледи често пута или били сумњиви, или их никако није ни било са стварним резултатом. Под тим отежавајућим прилнкама, које неповољно могу утицатн на наставу у основној школи ја разумем: 1. Продужну школу; 2. Неважење оцене „добар" у наставничком раду; 3. Оеобу наставника у невреме и свако доба године; 4. Онширан ирограм и један исти и за неиодељене више-разредне и нодељене једноразредне основне школе; 5. На послетку ограничење министарског изасланика онштинским повереницима на испитима. Нужно је да се образложе горњи наводи, које ћу.у-зети но наведеном реду. 1. Продужна школа. Овој је школи задатак: „да знање етечено у нижој основиој школи утврди и ио могућству нрошири". Да се овај задатак ностигне, морају свршенн ученици IV. разреда ићи још две године у нродужну школу, и то „барем но један дан или ио два нре 'или носле подне у недељи". — Већ и да се не обзиремо на друге битне околности, и еамо ово време од једног дана у недељи недовољно је да ее што озбиљно 106