Prosvetni glasnik

882

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

снага ни за четириразредне основне шкоде, а камо ли за шесторазредие ; и 3) што родитељима тешко пада издржаватп своју децу шест година у школи, која нема никакве завршне цељи. — Све ово доказује бројно стање виших основних школа. За прошлих, 5 годпна установљено је у Србији свега 17 таквих школа. Било би дакле грешно пружатп се на шесторазредне основне школе, докле још немамо свуда ни четириразредне, онакве какве треба да пмамо. Из тих разлога по нредлогу што се подноси Главном Просветном Савету укидају се више основне школе. Мени се чини да су за наше прилике довољне четири године основног школовања, само треба тежити да те четири године буду посвећене истинској настави и правом васнитању нашега подмлатка. Боље је да се зна и мање али да се зна добро. За укидаље продужних школа наћиће и сам Главнп Просветни Савет довољно разлога. Скоро сви досадашњи школски надзорници изјављивали су, да нродужне школе — и ако их има само 50 — постоје на штету редовних основних школа, јер учитељи по закону губе сваке недеље по читав дан радећи у нродужној школи.Осим тога она одузима учитељима једино после подне, које је њиховом одмору намењено. Пошто се основне школе ограничавају на четири године, нашао сам за потребно да и наставни материјал сузом. Основној школи задатак је да да децн осдовна знања и да их васпита, те да буду добрп и честити људи. Данашњи наставни материјал у основним школама не само да пребацује духовну снагу дечију, но он их просто убија. Опште је позната иретрпаност материјала у основној школи. Она не треба да се креће ван граница на^одне школе. Да би се видело и користи од основне школе, унео сам у предлог да су главни наставни предмети у основној школи : вера, српски језик, рачун, српска историја и геограФија Србије и срнских земаља. Ако то деца у основној школи науче како треба, она су довољно научила. Она ће од тога имати више користи, но што имају данас, учећп у појединпм вишим разредима но 10 разних нредмета. Пошто је учење у гимназији раширено на 8 година и пошто се ва разумевање на-

ставе у нижој гимназији не тражи ништа више до добро читање, писање и рачунање; и пошто се према скраћеном наставном матерпјалу у основној школи, то троје може научити и за три годпне, предложио сам, да се врло добрим и одличним ученицима III. разреда основне школе може допустити да полажу пријамни исиит за средње школе, па ако га положе да могу бити примљени у I. разред средње школе, иначе да уче и IV. разред. Велика празнина бнла је у закону о основним школама одредба где се говори о томе како ће се казнитн родитељи чнја деца пзостају од школе. Било је случајева даје школски одбор појединим родитељима гомилао казну на казну тако, да им је дошло у опасност цело пмање. Изгледало је да ће читаве породице пропасти с тога што у закону немаше никаквог наређења како се има ноступати у таквим случајевима. Месни школски одбори биди су прве и посдедње судске властн над родитељима. Нашао сам да није право оставити хиљаде родитеља на милост ц немилост школским одборима, који су често изрицали кавне и не саслушавши родитеље дечије. Остале измене од мањег су значаја и не сматрам за потребно о њима чинити какве нарочите напомене. По данашњем уређењу основних школа посредништво између министарства просвете и сеоских и варошких шкодских одбора ннје било уређено. Министарство просвете морало је да решава чак и о томе хоће ли се један ученнк у шкоди у Крајини или у Здатибору исппсати из шкоде или неће ; мпнистарство просвете морало је да води рачуна о свакој и најмањој ситници што треба набавити за ма коју школу. Разуме се но себи да је у таквим приликама морао рамати живот основне школе, јер нросто је немогућно у Београду зната месне прилике школа у удаљеним крајевима. Да бп се ова централистичка уирава у школама откдонила, да би се створила алка која ће везивати школе једнога округа са министарством просвете ; да би се један део бриге и старања за шкодски напредак пренео у центар, који је школи ближи-и приступачнији ; да би се заинтерееовали и други кругови за шкодски живот; најзад да бп се