Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК гллвног

ИРОСВЕТПОГ САВЕТА

ђанске" од г. Ђуре Козарца, које је дело писац написао као учебник за иредавање овога предмета у средњој школи, који гласи : Главном Просветном Савету Г. Ђура Козарац, директор беогр. гимначије, поднео је Министру Просвете и црквеннх пос.Јова штампану књигу „Поуке моралне и гриђинске " с молбом, да се пста ио прегледу п оцени од стране Главног Просветног Савета може употребити као редовна школска књига за предавање „ Морала и аознавања земаљских установа " - који се нредмет по новом наставном плану од 1. Окт. о. г. има иредавати у нашим гимназпЈама. Просветни Савет, на своме с-астанку од 28. Сент. ове г. пзводео је норед г. Владпмпра Карнћа нзабрати н мене, да нрегледам и оценим ову књигу: може ли се она, уаотребити на ону цељ, за коју уе намењена. Књпзи је ово нотнун наслов : Поуке моралне и гра г |анске, основи ирава и државног гиздинства по Француском од Пјера Лалоа, ирема сраским земаљским законима за сраску омладину удесио Тзура Козарац ." — Иста је грађена из књиж. Фонда Илије М. Коларца, а цена јој је Т% динар. Као што се види из наслова, књига је намењена српској омладини. Ирема тој намени, биће да јој је и досуђепа награда из номенутог Фонда, јер колико је мени познато, исти фонд не награђује редовне школске књнге. Ну г. 'Б. Козарац попудио је исту књигу г. министру Просвете и црквенпх послова, да се уведе као редовна школска књига за предавање „ морала и иознавапе земаљских установа " у нашим гимназијама. А пошто се „ Моралне Иоуке " према новом насгавном плану гимназпјском имају иредавати у I. и II разреду ниже гимназије, то је иста књига овом нонудом намењена деци од 10—13 год., јер у редовним приликама деца овога доба иоходе поменуте гимназијске разреде. У новом наставном нлану велисе за овај предмет: „Овому предмету задатак је: да ученици науче нознавати дужности које имају као ђаци п које ће пмати доцнпје као члапови друштва, а аоред тога да се уиознају са најгливнијим установама у држави. Спрам [1РООВЕ ГНИ ГЛАСНИК

овога задатка и спрам природе самога предмета, моралне поуке имају у гимназијп поглавито васаитни значаЈ." Кад после овога свега погледам на опо нитање Гл. Просветног Савета: може ли се ови књиги уаотребити на ону цељ, за коју јс намењена? — тада морам иризнати да чикад нисам бпо у већој неприлпци прп оцењивању књига, него што сам сад. У ту ненрилику ставио ме је г. Ђ. Козарац тиме: што као иисац памењује своју књигу српској омладини , а као директор и много годишњом службом наставничком искусан проФесор, налазИ, да је та његова књига подесна и као редовна школска књига за децу од 10—13 година, на још према опом задатку, којн је „ Моралним аоуками " онако јасно одређен у новом наставном плану. Да бнх одговорио п својој наставничкој дулшости и захтеву Гл. Просв. Савета, држаћу се у свом извештају овога реда: I. ИзложиКу своје мишљење о „моралним аоукима " као онредмету, који се има према наставном плану нредавати у I. и II. разреду гимназпје. II. КазаЉу свој суд о књизи г. Козирца, удешеној за сриску омладину, а намењеној за школску децу као редовна школска књига. III. Одговорићу на постављено ми питање: може лп се ова књига уаотребити ни ону цељ за коју је нимењена ? I. Закон о устројству гимназије у чл. 16. иаређује ово: ученици, ступајући у I. разред гпмназије, не смеју битн млађи од десет ни старији од иетнаест годпна. При уписивању у гимназију ученици морају положити пријамни испит из Српског језика, Сриске иеторије, земљоииса и рачуна нрема наставном плану основннх шк ла. Закон о основним школама истиче у чл. 1. овај задатак основннх школа: Основној школи главии је задатак, да наставом и васпитањем тнири ио пароду основе знања, вере и наравствености и ди сарема ученика за грађански живот и зи учење у средњим школима. Даље се одређују иредмети и трајање учења у основној школи, пак се вели: „Из ниже основне школе прелази се у средње » 113