Prosvetni glasnik

894

ЗАПИСНИК ГЛАВНОГ

ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

да је нстнна, јер је књига награђена нз Фонда Илије М. Коларда, где оцену изричу људи који знају наше законе. 0 децо, благо вама! Та ви сад учите внше, него што треба да знају државнн чиновници. Та ваши другови који су пали на прпјамном исниту, јамачно су већ добили државну слузкбу. Штета је само шго нису у основној школн учили „Моралне но ■ уке." Алп нншта. Накнадиће они то за \ / г динар од своје месечне плате. На стр. 161. чита ђак у школи на часу »Моралних поука" пред директором: ,Кад себн бираш певесту, гледај поглавито на иоштено име оне породице, с којом си се наумио спријатељити, а немој се у нзбору повести за самом користи, коју би отуд имао." Сад ће ваљда дотнчни директор — иредавач извадити свој бележннк и читати имена иоштених иородица , а родитељи којп имају оваких удавача, као што су ове младожење, иохитаће предавачу проводаџи.јн са уобнчајеним иоклонима; а ђаци ђувегнје, напустиће учење осталих школских предмета, те разбирати само за поштено име разних нородица и т. д. Дивота! Иш, петле, и тебе ће баба оженити! Стр. 163. „Отац и мати дужни су својој деци давати добар пример; они треба иред децом да говоре само оно, што она могу разумети." А наставници, нрироде ми, смеју да говоре н оно што деца пе могу разуметп. То је најповнја иедагогика. Стр. 164. „Отац је у свему оштрпји; али отац ие сме бити ауек , ииарасит и илиховит ." Одовуд се Јасно нзводи дужност ова: Иазнте, децо, на очеве, и поучавајте их! Стр. 165. „Родшељн треба што мање да бкју своју децу, Боље ,је изазвати у деци иослушност, позиваЈући се на примере, на њнхову љубав и иажњу, на њихово частољубље, наинасамо себељубље." — „Никад не треба децу да казне, док се не одљуте: више се иостизива благом збиљом и одлучношИу него суровошКу — Јесу ли то дужности дечије? Из овнх правила може се извести ова морална поука: Децо, остављајте оваке роднтеље, ако вас не послушају, пак оснивајте себи породице чим свршнте 11. разред гимназије. Христос каже: „Тешко човеку, кроз коЈега долазе саблазнп." — „Иизићи ћемноги лажни иророци и превариће многе. И што ће

се безакоњс умножити, охладнеЛе љубав многих" Мат. XXIV. 11—12. Стр. 167. „Муж треба да одмери издатак, алн не треба да улази у ситнице самога куКења ." — То значн: чувајте, децо, својемајке од оцева, ако се ови мешају у ситнице кућења, јер то је од њих неморално. Стр. 272. н 273. „Ти си дужан ићи на биралнште, кад се 5ира народни носланик п гласаћеш свагда ио душп п свести." — „Не марити за грађанске послове и ре^и да се они нитта не тичу, за то немаш ирава." А ковач Мнтар Ловић овако објашњава то : „Кад се бира општински одборник нлн народни посланнк, ја онда не аитам ко ми је својта, иријатељ, ко ми је најмилији, или ко &е ао мене бити најкориснији: ја онда гледам ко је иоверења највреднији, ко је најсиособнији, ко је законима земаљским најиокорнији." (стр. 267.) — Кад буде избор носланика, мораЛе сви наставници гласати, али ако не буду гласали сви за једиог истог носланика, мораће дотични директор казати деци, којн је од нроФесора наЈбоље гласао. Треба ће децу обавестити. Иедагошко је правило: „Што год говориш ученицнма, мора бити истина; али се свака истина не сме деци иоверити." А Соломун вели: „Учи дете иуту, којнм ће нћи, иа неће одступитн од њега ни кад остари." Приче Сол. XXII. 9. Тако је у књизи г. 'Буре Козарца све одмерено ирема дечијем схватању: н што се односн на грађанска црава, н на адмннистрацнју п на нрава српског грађанина! III. Из свега овога впди се: 1., Да књига г. г Буре Козарца, није удешена нотпуно према српским земаљским законима. (стр. 158). 2., Да иста ио својој садржини долази у сукоб са хришћанским моралом у онште, и са законом школским за ученике средњих школа на по се; 3., Да не одговара захтевима новог наставног плана; јер тамо се тражи да се деца упознаду са својим дужностнма, које имају као ђаци и које ће имати доцније као чла-