Prosvetni glasnik

ЗА11ИСНИК Г ./1АКН0Г

ПРОСВЕТНОГ САВЕТЛ

895

нови друштва, — а у овој књизи износе се дужности старијих према мдађима; — тамо се тражи, да се деца упознају са најглавнијим установама у држави, а овде се износе све установе: и које деца на том ступњу могу и које не могу схватити. ГГрема томе: 4., Књига г. Козарца није удешена према недагошкнм и дидактичним начелима, те тако нредавање „моралних иоука" неће имати у школи васиитног значаја. После свега овога, мој одговор на постављено ми нитање од стране Главног Просветног Савета гласи: Књига ,11оуке моралне и грађажке* од г. 1зуре Козарца, не може се уаотребити никако К(Јо школска књига на ону цељ, за коју је г. министру ионуђена. А док се не напише нарочита књига, ио којој би се предавао тај предмет, иредлажем да се као школска књига уведе књига Јеврема Илића, пропнсана за VI. разред основних школа, иод насловом „ Хриш&анске дужности. л — Садржпна те књиге налази се на стр. 657 и 658 „Просветног Зборннка." Са најглавнијим установама у држави има ђака унознавати предавач земљописа, а ради унознавања ђака са њиховим дужностима, нека се чешће чита школски закон, који би требало одштамиати и раздати ђацима. 9. Октобра 1888 год. у Београду. понизии Дим. Јосић арофесор учит. школе. За овим је прочитаи реФерат о истоме делу од г. Вл. Карића који гласи: Главном Просветнои Савету Разгледао сам и проучио књигу: „Поуке моралне и грађанске", коју је но П. Лалоа удесио г. Ђ. Козарац, и коју ми је Главнп Просветни Савет ва оцену нослао, с питањем: да ли би се она могла примити за уџбеник у оним разредима наших средњих завода, у којима су нрема новоме наставном нлану „Моралне поуке" постале обавезним нредметом. Као што ће бити познато, „Морална и грађанска ноука" уведена је у школу први

пут у Францеској, има по више годшта, али је дефинитивни програм за ову ноуку израђен и прописан тек 1882 годпне. На основу тога програма, искрсла је у овој земљи за неколико годнна од тога читава литература, намењена не само деци по школама, него и ширим читалачкпм круговпма. Међу нпсцнма за школу ио овоме предмету, јавио се п 1'Јегге Па1о1, својом књижицом: Ба ргетјеге аппее <Г 1П8^гис^10и тога1е е1 с1У1дие — N0110118 <1е <1г(п{, е1 <Г есопопи роШЈаие. — И г. Козарац је ову књижицу имао пред собом, кад је удешавао своје „Иоуке моралне и грађанске." У колпко ми је књижевност ове врсте нозната — а нознајем је приличио добро — не могу рећн, да је г. Козарац у избору препочетка са II. Лалоа био особито срећан. Књига овога иисца неудесна је за децу којој ,је намењена и ио методн којом је израђена, и но градиву у њу унесеном и по начину, којом је оно распоређено. Она је неудесна и за саму Францеску децу, а за српску, по оиоме што ћу шзнети доцније, још и далеко неподеснија, и управо неунотребљива. У називу књиге „моралне" поуке долазе на прво место и за њима тек „грађанске." Ово је сигурно и у програм, што се мислило за Францеске школе, и у књигу која је пред нама, овако ноређано . што се мислило дати веће важности и шпрн обпм „моралној" ноуци, која ваља у истиии да у детету .још створи основу, за које ће се „човек" нодизати. У књизи нак, коју је г. Козарац удесио, моралним ноукама дато је несразмерно мало места према њиховој важности, а поуке о нраву, економији. браку, трговачком књиговодству, страјку, админисграцији и т. д. захватају далеко и далеко већп део књиге. У књ. г. Козарца као и у II. Дадоа, текст је у главноме двојак. Један обухвата поуке сведене у чланке по примеру законика, а други има облик прича, које илуструју оне ноуке. Већ само ово двојење текста веома је незгодно а ево за што. И* пи.сац оригинала и г. Козарац, трудили су се, да ириче подведу иод оне чланке тако, /а се они поклапају како садржином тако и дужином, т. ј. где се сврши извесан низ чланака, да се сврши и ирича. Али то ннје испало готово ни где за руком. Јер често најглавније ствари