Prosvetni glasnik

ХС11ХСС11Х<С13С0С11ХСС11ХСС1!ЗСОО1^СС^2С

ИЗБЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА 3А 1887;8 ШКОЛОКУ ГОДР1НУ И. Г. Дим ширија Милојевића о шнолама у Куиријсном округу.

1. 11(1 ирвоме месту ваља ми што рећи о самим наставнидима и њпховој наставничкој спреми и способности, јер је то црви и најгдавнији усдов за наиредак сваке школе и њенога иодмлатка, као што ће се даље из овог извештаја видети. Међу наставницима инаставницама овога округа, мало је њих, који су добилн <воју редовну, стручну спрему у Учитељској Школи (тек петорица од 85); огромна већина — (наставница —) добнла је своје образовање у Вишој Женској Школи. Међу овима су опет неке наставнице положиле проннсанн учитељскиисаит, а ДРЈге су добиле учитељску службу и без овога испита — као застуинице. Осим тога има четнри наставника, који су своје школовање довршилн у нашој Богословијн, а има их опет неколико, који су свршили ио који разред гимназије без икаквог даљег школовања. Као што се из овога внди, наставници (н наставнице) оиога округа рекрутовани су из врло различних нросветних завода и имају разну наставничку спрему и способност, п према томе нпје нпкакво чудо што ћете у нојединпм школама наићи на сјајан успех учитељева рада, док у другим школама моПГОСВЕТНИ ГЛАСНИК

рате жалити оно време, које су деца нровела некорисно у школи, (и. пр. у I разр. жен. школе и II раз. 2 одељ. муш. школе у Свилајнцу а за тим у седларској школи). Не би, ваљда, требало ни помињати, да на нрво место долазе наставници, који су своје редовно школовање довршили у нашим Учитељским Школама, и који су с малим изузетком у сваком ногледу потпуно дорасли за свој наставнички позив. Овима скоро ни најмање не устуиају ни у вредноћи ни у методу предавања наши свршени богослови, који, тежећп за напретком и усавршавањем, напредују и сами заједно с науком, и с уснехом се труде, да се прилагоде свима модерним захтевима саме наставе (н. пр. учитељ III и IV раз. школе медвеђске, учитељ I и II раз. школе велико-ионовићске и уч. дубнички). — За овим констатовао сам, да наставнице норед све своје вредноће и заузимљивости, далеко изостају од учитеља у овом ногледу (бар у овом округу), јер немају довољно недагошке спреме и вештине у свом раду, те сав њнхов огромни труд и наирезање не доноси онолико кориснога, плода, колпко бн се морало очекивати од ваљаних, сиремних наставника. У школама, у којима раде наставннце, одговори ђачки на пспи115