Prosvetni glasnik

908

Рад је вршен у смислу програма, и ако се све није могло нрећи зОог рђавог посећавања школе од стране уадника, којн су често у школу силом дотернвани као и на сам исрчт. По општем мишљењу пређашњих надзорника основних школа , с којима се и ја потпуно слажем: ове би школе требало укинути, јер не дају онолике користи, колћко се од њих при оснивању очекивало. Због неуредног долазкења на часове, што се једмог ча :а научи то се до другог заборави. Поред тога , ове школе опгерећавају саме наставндке, те не могу с вољом и енергијом да раде ни у својим редовним школама. Сем тога оне задају много носла и дангубе и самим ђачким родптељима и школским одборима. IV. У колнко је који наставник своме послу вичнији, II у колико је вештији да своје ученике заинтересује самим лекдијама из наставних предмета, те је отуда и повољнији уснех постигао: у толико је већу пажњу обраћао и на васнитну страну и школску дисцинлину код својнх учепика. Овом прпликом уверно сам се да није у свему истинито оно обично тврђење, ио коме учтивост, пристојност, ред и т. д. у опнпе зависи од домаћих прилика илн неприлика илн у опште рећи, од дома&ег васиитапа, и да је прем г томе немогуКно исправљати ноједине погрешке и рђаве навнке н обпчаје код својих ученика, које они у својим кућама или дружбама науче. Да ово не може важити као стално правило, наводим као доказ децу разних родитеља, али која живе у једној истој вароши и која (деца) имају пред очпма скоро једнаку околину и нодједнаке нрилике које на њих утичу. Ученици дакле, који живе у једној истој вароши, п једног истог разреда , само нодељени у два одељења (имају дакле два оделнта наставника) веома се разлккују у томе погледу. Док на нр. у једном одељењу вндите најучтивију, умивену, очешљану децу (на пр. у првим оделЈењнма II п III разреда свилајиначке школе) дотле ћете наћи у другом одељењу истог разреда, и за време самог испита: шаиутапе, немир, задиукивање, за тим неиажњу, нечистоћу и т. д. (на пр. у II и III разреду других одељ. свилајинач. школа), а у неким школама поред свпх по-

менутпх изгреда наћи ћете и батинање у школи између самих ђака (на пр. у школама воштанској и деспотовачкој). Према томе облагорођавање дечијег разума, буђење племенитих узвишених осећаја и у опште неговање свих врлина код мале деце завнси у главноме од вепггине н умешчости самих наставника, као год и сама вештича или метод у предаваЊу поједнних наука. У овом погледу наставнице с малим изузетком да аеко изосгају иза наставннка, тако, да се у појединнм разредима у којима-раде наставнице, од ларме и несташлука једва могао и испит одржати како треба (у шаолама: I разр. оба одељења муш. свилајин., у воштанској, деспотовачкој, гложанској и сикиричкој). Са стране реда, чистоте и пристојности, највећу иохвалу заслужују: прва одељења II и III р, као и IV р. мушее и III и IV женске школе свилајиначке, за тим школе: бобовска, троноњска, глоговачка, I и II разр. вел. поповићске, и доњо мутничка. V. Школска администрација води се у оиште доста добро. Невештином се и у овом погледу одликују махом наставнице, чему се не треба ни чудити , особито ако су нове раднице у школи. У потврду овога што рекох навешћу неколико нримера: у школи седларској наставница није преко године водила никаквпх бележака ђачког успеха, нити је каквих оцена завела у главну књигу, па и сама имена ученичка уведена су у исту књигу тек пред сам испит; даље, наставница пије водила протокол рада школског одбора, нити сннскове школског намештаја н учила, на шта више није спремила ни исиитне ирозивке , већ ју је морала писатл пред ревизором. За све ове неправилности рада изговара се тиме, што је још нова, па пије умела ове нослове вршити. А зар нијв могла нитати кога од старијих и вичннјих наставника да је у томе ноучи!? Нека нико не мисли, да је то поннжење самог себе, ако морадне своје вичније и паметннје другове питати о ономе што сам не зна! — Мање нетачностн у вршењу админастрацпје било је и на другим местима. Тако: наставннца I разр. женске свилајиначке школе ннје воднла „сиисак кажњених ученица"; у школи снкиричкој није чнсто вођен