Prosvetni glasnik

2 40 цртлње слов лубаре, њега још окружују реке Градац и речица Љубостина, а око њега се нижу концентрични брежуљци који се дижу до ведиких планина: Медведника, Јабланика, Повлена, Маљепа, и Сувобора. Преко нодгорја ових висова, могли би се отворити богати рудници и са околином изукрштаном многим речицама и рекама које не нресушују ни на највећој сунчаној летњој припеци, могле би према своме паду да се употребе као велика механичка снага за прерађевину сировина. Земља је доста плодна, нарочито долина Колубаре, Топлице, Тамнаве и Љига, да би се могло довољмо сировина производити за храну и за ирерађивање. А кад би се још исушиле оне многобројне баруштине ио Тамнави и Посавини, онда би и број становника у овоме крају знатно порастао са знаменитим увећањем и благостања његовог. У близини Ваљева а у овој околини налази се и лепих минералних вода, као што су кисела вода у Еоцељеву сум-

■ОДНОМ РУКОМ

поровита вода у Стублинама и вода у горњој Топлици и код Илице у Ваљеву, која је доста млака на највећој хладноћи и из које избијају многи клобуци развијених иодземних гасова, са распадања многих органских остатака а сва је прилика да има и великих слојева каменог угља. Сточарство би такође могдо добро да нанредује у овој околини, парочито но брдским пределима ове околине. Сам народ је вредан и показује у свакој прилици знаке да је способан да и код своје куће развије индустрију и већу радиност само кад му се за то пружи придика и створе услови. Па ми смо то већ видели ири овом минералошком проматрању како у Врежђу сељаци одваја,ју шалитру и од ње барут граде. А то су све очигледни знаци способности пародне за индусгриска предузећа и културии нанредак. Витомир Младеновић НРОФЕСОГ ШАБАЧКЕ ГИМНАЗИ.1Е

ЦРТАЊЕ СЛ0Б0ДН0М РУКОМ од В. ШДЛЕТИЋА.

1. Д[>тање сдободном руком је помоћно средство општем образовању: да се разумеју облици и да се развија појам о лепоме, а, као наставни нредмет, предаје се у средњим школама по дидактичким законима. Према томе настави је цртања намера: да развија код ученика иоред техничке лакости у цртању облика, још и машту, памћење, схватање и представљање. 2. У свима ступњима наставе имају се ученици упућивати да као што ваља

разумеју изнесен иредмет па углед; с тога треба строго избегавати свако механично подражавање цртежа, који им је дат за веџбање. Да би ученик могао сагледати и разумети објекат (предмет цртања), треба му помоћи згодним упутством у гледању и разматрању, те да и сам изведе из тога разматрања нравилну пресуду; а за тим треба га вештом ноуком и веџбањем упутити да уме сдику и репродуковати (начинити ).