Prosvetni glasnik
ЦРТАЊЕ СЛОБОДНОМ РУКОМ
241
Оно што се има разумети, увек треба помоћи очигледиим средствима. 3. Градиво за наставу треба у сваком ногледу да је разређено а кроз све разреде у настави и поуци да нровејава догична веза. И наставном градиву (материјалу) и реду учења основа мора бити на првом ступњу очигледна настава. Полазећи од елементарних (основних) равнина н нросторних геометриских представа, предавање обухвата у даљем свом току просте техиичке и архитектонске предмете (објекте), за тнм облике из орнаментике, где иде од равнога округломе, од простога к сложеноме и завршује се на највишем ступњу обликом човечије главе и других делова тела. 4. С тога што се ученикова саморадња и самосталноет најбоље нотномаже цртањем по моделима, како би ученик могао сам схватити и себи нредставити изглед тела, - цртање по моделима треба да се ослања па очигледну наставу, и то па цртање геометриских тела најнростијих (првог стунња), па у каснијем предавању да се иде сличним редом: од лакшега тежему; а вежбање треба да тече по иеком распореду. Цртање са прегледа (коиирање) може ученицима да служи за вежбање у разним начинима представљања, али се ииак овака вежбања смеју давати само у ограниченој мери, а нпкако и непрекидно. 5. Настава цртања слободном руком држи се у скупу где су много њих, у групи где су само неколико н.их, или појединии. Предавање је цртања у скупу, ако сви ђаци једнога разреда с табле прецртавају један исти цртеж, који им је наставник сам нацртао, а исто тако и кад им тумачи перспективу, како се сенчи неко игоенкпш млсивк 1889
тело, како се мешају боје, ако им што казује о стилу и т. д. Најбоље је у групама држати нредавање о цртању слободном руком, кад се црта с модела. У свима осталим случајевима ова се настава индивидуализује, т. ј., држи се сваком поједином, а по кад што се тумачи само по нешто што се односи на све. Еод индивидуалне способносги појединих учеиика нарочито у вишим разредима, не треба заборавити границе наставнога нлана, већ се и на њих треба обзирати. 6. Самосталан рад код ученика треба благовремено постнцати према њиховој сиреми, вежбањем у цртању на памет и вежбањем у истраживању нових веза и новог склопа од иростих познатих облика (први сгупањ проналажења). Г1ри вежбањима у цртању без прегледа (на памет) треба нарочито бирати за задатак само такве нредмете (објекте), којима је облик карактеристичан и сразмерно лак да се нредстави. За предавање појединцима нрепоручује се да се какав свршени цртеж још једном нацрта, али без прегледања, дакле на памет. При настави цртања без нрегледа у маси одабере наставник какав предмет (преглед, модел у равнини), па га нацрта на табли, за тим тачно ђацима објасни и протумачи сваки ноједини део тога цртежа; и на послетку овај цртеж на табли покрије, а од ученика захтева да га на памет нацртају (репродукују). Ова вежбања у цртања слободном руком без прегледа (напамет), дају се ученицима да раде тек онда, пошто већ нешто знају из цртања, то јест, ношто су себи већ прибавили основна знања и нрешли први ступањ цртања слободном руком. При избору нредмета за овакову наставу 31