Prosvetni glasnik

ЗАПИСНИК ГЛЛВНОГ ПРОСВЕТПОГ САВЕГА

505

нотреба само у иола. Учитељн би истпна морали радити са Букваром онако, како нм упутство надаже, али не разумевајућц потпуно основе, на којој стоји асти Буквар, они бп дуго времена радилп можда песвесно, "0лебајући се у уверењу, да лн то баш тако и треба радити како их упутство учи да раде. Нратећи учитељске гласове у нашој штампи о „Новом Буквару" г. Чутурило дошао је до осведочења : да само арактично упутство неће моћи нотпупо иодмиритп потребу н сав задатак. Он је дошао до уверења „да је за наставиика данашњег времепа прека потреба, да се позна са суштином свпју метода, којима се игде и икада предавала елементариа писменоет, — да је посвећен у њин постанак, у њнн ноступни развитак, у њпну историЈу. Тек кад се учитељи о овем том обавесте, кад стеку очита доказа, кад се из таких доказа створи у њима уверење о доброти и ненадмашности онс основе , из које је постао нови Буквар, моћи ће они раднтп свесно, те тако постићи несумњиве резултате одмах на првом кораку наше ппсменостн." Руковођен овим уверењем, г. Чутурило написао је и о свом трошку штампао књигу : Елементарна иисменост са Уиутством за руковање са Букваром од Стеве Чутурила." Ту књигу поднео је он г. Министру с молбом, да се преноручи свпма основним школама за њихове књижнице. Књига је иодељена на два дела. Први је део ЈЕлементарна Писменост. Ту је после увода изложен : иоглед на историјеки развитак елементарне писмености; иоглед на историју методе гласовног писма, па онда најбољи метод за прву наставу у читању, где се износе метод сридања, метод искључиво спнтетичног зглашавања, вербални метод читања са сликама, вербални метод читања штампаним словима, вербалнн метод читања са штампаним и рукописним словима уједно, генетичии вербални метод, вербалии метод рукописног чнтања. Овом делу додат је још коментар дидактичним основама, иа којима је израђен овај Буквар. Тек по што је учитељ овако свестрано обавештен о самој основи Буквара — изложен је практички део као упутство за ноступање са новим Букваром. Према свем овом, молба г. Чутурила, ноднета госп. Министру, н сувише је скромна и ја пе могу на ино, него да, преддожим : 1) Да се иоменута књига иреиоручи госи. Министру Просветс и црквених иослова тако, да он нареди, да свака библиотска основне школе моте набавити „Елементарну иисменост са уиутетвом зо. руковање са Букваром од ('. Чутурила." 2) Да држава откуии известан број истих књига уз обични рабат, за иоклањањс благоЈ1РОСВЕТНИ I" 'СНИК 1889

дејанцима учитељских школа, који дибивају бесилссто све иотребне књиге, што их је држава издала. У свези са овпм, морамо изнети једиу грдну ману данашњега Буквара, а та се састоји у техничкој изради, нарочито рукописнога дела. С тога сам слободап предложпти: 3) Да се од стране Министарства Просв. одреди комисија стручна састављена из иознатих калиграфа, који Ис заједно са г. Чутурилом тачно одредити облик рукоиисним словима истога Буквара. 4) Да се Буквар ири новом издању штамиа у формату октава, како би слова рукоиисна могла доКи много круанија и разговетнија. 22. Марта 1889 г. У Београду Понизни Дим. Јоси& ироФесор Учитељ. Школе Савет је на основу мишљења г. г. реФерената, одлучио: да се дело „Едементарна Писменост саунутством за руковање са букваром" од г. Стеве Чутурила препоручи за књижнпце основипх школа и да се може откупитн за поклањање сиромашннм ученицима свих завода, у којима се спремају ученпци за наставнике основннх школа. РеФерентима је одређен хонорар свакоме по тридесет (30) динара. IV. Прочитан је реФерат г. Дим. Јосића о рукопису „Иаука Хришћанска" за I и II разред осн школе од г. Илије Анђелковића, учитеља. РеФерат гласи : Главном Просветном Савету. Под 1.4 Марта упућено ми дело у руконису: Наука хришпанска, за I и II разред основне школе, наиисао ио свом иредавању Илија АнђелковиК, учитељ — прегледао сам, и нашао сам, да се исто не може примити за уџбеник. Остављајући на страну погрешан језик, пелогичпост и неметодичку обраду наставне грађе у овом делу ја ћу овде изнети само неколико крупних погрешака против саме садржине овде прибраног наставног материјала. 1. На 2 странн рукопнса вели се: „Бог се јављао људнма у три лица Ирви пут, као Бог отац, кад је створпо свет. Други пут као Бог сип, кад је спасао људе А трећи пут као Вог Дух. свети, јер нас Духом оживљава." 2. Погрешно је тумачен п текст молнтве Госнодње. 59