Prosvetni glasnik

ВАСПИТАЊЕ 11ЛН ДИСЦИПЛПНА

ресу. свако лицемерство, притворство, лаж и обману. Због прописа, који су у овом одељку, врло се често диже повика на школску дисциплину, јер се и ученици најчешће греше о ова правила већином за то, што наставници не схваћају значај поменутих већ педагошких чинилаца, који би их унутили, како да се понашају према ученицима, па да их не изазивају на лаж, обману, притворство и т. д. ну, о свему томе доцније. Четврти одељак, у коме су прописана правила, како да се ученици понашају једни према другима, доста је опширан; у њему је предвиђена многа околност, о којој у нашим правилима нема ни помена. Али је све то, тако се бар нама чини, од мале важности, јер баш та опширност није најбоља сведоцба о правилном схваћању васпитања, те с тога ми и истичемо из целога овога одељка само § 29, у коме се категорички забрањује ученицима састављати дружине, ограђујући се, разуме се од признања, да је он за препоруку. У петом се одељку прописују правила, којих код нас никако и нема, а овде су са свим на свом месту. У руским се гимназијама због класичне системе обраћа незнатна, да не кажемо никаква, пажња природним наукама. Излазећи из гимназија. руски ученици једва ако изнесу најповршнија знања о склопу човечијега тела, а о Функцијама појединих органа и њихову неговању, као и у опште о правилима за неговање здравља, да и не говоримо. Не знам да ли се и колико може уклонити овај недостатак површним знањем класичних језика и књижевности, а правила овога одељка доиазују да се тај недостатак осећа, јер се у њима прописује, како треба да се владају ученици у животу ван школе и како треба да чувају своје здравље. У § 33 прописује се, на прилику, ученицима, кад треба да легну, кад да устану, колико да спавају, шта у које време ван школе да раде и т. д. А све је за нас интересно, али не и поучно. Мање је интересан шести одељак, у коме су прописана правила како дасе понашају ученици на улици ; они се мало у чем разликују од наших, ако не узмемо на ум само, што је у њима прописана још и ученичка униФорма. То се исто може рећи и о седмом одељку, у коме су прописана правила о редарима у

разреду, које поставља разредни старешина свакога дана из броја најбољих ђака. Редарима је дужност пазити на ред у разреду, одржаваги чистоту пода, дувара, прозора, скамија, надгледати да се не квари намештај школски, да има у приправности креде, сунђера и свега што је потребно за предавање, извештавати наставнике о друговима, који су изостали и т. д. За нас је нарочито важан последњи одељак, у којем су детаљно прописана правила о ученичким становима, о њиховим редарима и о лицима, које држе те станове. Нису увек сви ученици из места, у којем је гимназија, те да могу становати код својих родитеља, који су, у исто време, и најбољи надзорници своје деце и тако, у неку руку, помоћници наставнпчки у послу васпитавања. Ученици са стране морају, околностима принуђени, становати код лица, на које првл наиђу, често пута и не знајући у напред, каква су и да ли им и колико могу заменити родитеље, њихов надзор и старање. Због овога је било често пута немилих појава, које су и нагониле вишу просветну власт, да предузме противу њих мере, које су, у виду прописа, предмет овога одељка. По § 47 ученици, који немају у вароши, где је гимназија, ни родитеља, ни сродника ни блиских познаника, којима би их њихови родитељи могли препоручити, смештају се у станове, које им покаже гимназијска управа, ако уз гимназију нема сталнога пансиона за ученике. Овакве станове могу са одобрењем гимназијске управе, по § 48, држати поглавито наставници, помоћници разредних старешина и у опште лица, која уживају поверење гимназијске управе. Колико се важности даје овим прописима, сведочи један министарски распис од 1884. године, у коме се директорима прети отпустом из службе, у случају, ако њихов рад не би одговарао овим проиисима. Који би хтели држати ученике на стану и храни, дужни су у почетку школске године јавити директору цену за целу годину, како би он могао извештавати о томе родитеље или стараоце ; та је цена стална и ни у ком се случају не сме повишавати (§ 49). Станови ученички морају бити удешени ирема потребама и броју ученика, морају се одржавати у чистоти и уредности по свима хигијенским прописима. Број ученика у таквом једном

6*