Prosvetni glasnik

581

а сваки цртач тражи од свог ученика, да буду његове дрте у слици меке! — Тешко је објаснити све речима, зато сам себп дозволио у прплогу нод: А, Б, В. Г. поднети неколико примерака, како би требало да буду цртанке удешене и слике нацртане. Цело дело садржи 12 свезака. У нрвој свесци чини ми се да су оне црте на првој сграни сувише кратке (2 см.), а ја пак налазим да је сасвим излишно, један цео ред црта предложпти учевику; доста би било, да се ред црта протеже само до половине. Означене тачке, које служе за одређивање правца и дужине требале би бити мање, јер су ту само као нека олакшпца. Исто то важи за стране 2. и 3., 4. и 5., 6. и 7., 8. п 9,, 10. н 11.; у другој свесци, на прној страни видим много ситнпх тачака, које нису употребљене; треба је пзоставити а оне крупне — као што већ пре споменух — смањити. На другој страни има нешто нацргано, што је налик на лопату или ашов а оиет ннје ни једно ни друго. Ако се нешто црта па било и само простим цртама, то оно мора бити истинито. На тој слици у равнокраком троуглу је основица сувише дугачка зато је и слика неистинита! На 6. страни има нацртана врата а у средњој нопречници налази се нека крупна мачка — ваљда каква — то се могло опет лепше и разговетније нацртати са правим линијама. Чудновата је то кућа на страни једанаестој — без димњака, ирозорп неразмернц. јер дужпна према ширини је погрешна а налазе се над вратима. Зашто ннје г. учитељ иацртао какву српску кућу (сеоску^ ? — За првн разред има врло мало предмета у цртанкама унетих, зато бих предложио да баш тај део буде већи и разнолпки (а услед тога и завпмљивији). У првој свесци за други разред на нрвој страни иредстављено је дељење правих. Озпачавање половине је неправилно зато, што су те цртице сувише кратке а то отежава оку цртачеву погодити половину, трећину нтд. Слику на страни 15. просто не разумем и недопада ми се та безредна смеса линија. У другој свесци на нрвој страни је нешто нацртано што господин аутор именује: „књига*. Али мени изгледа као да то није истина, јер та слика није разговетна. Аван на 3. страни је погрешно нацртан, пре бих рекао да је то какав шешнр (цилпндар) и шта ће оне тачке десно и лево, незнам. Ако је хтео г. учитељ представитп дршке, то је могао сасвим друкчије а лепо, да и дете одмах ногоди шта слика представља Писмо на страни 4. има у средини једну велику мрљу, ваљда печат, то није леао, треба изоставити, или друкчије нацртати. Исто је тако несретно исиала слика на 5. страни (каиа) Звоно па 6. страпи је по-

грешно нацртано јер је клагно сувише мало а ипак је нацрњено. Табла на 7. стр. нацртана је попреко, а ја бих желео да буде уздуж, и да буде већа, јер сам простор за слику то већ тако изискује. Пећ на страни 10. опет има над вратанцима неке три мрље, треба је изоставити. Рачунаљку на стр. 13. треба другом сликом заменити због оних мрља (куглица). Сасвим неукусна је слика на страни 14. Црква на стр. 15. сасвим је погрешно цртана. Ја бар не разумем како је кула цркви призидана. Од куле видим само једну страну, а од цркве две! У овој свесци требало би материјал умножити и слике веће цртати а не тако мале. У првој свесцн за трећи разред највише гледаоцу надају у очи оне дебеле, помоћне линпје, а требало бп сунротно. Криве линије требало је дебље нацртати! Јајаста линија је сувише бочаста а на ужем крају завршава се углом, то је погрешка! — На страни 14. видим меандер ; да ли ће којп ученик без помоћних тачака или линпјату слику прецртати— сумњам. Орнаментални део у овој свесцп је сувише сувопаран, греба узети таке слике, које показују примену кривпх и правих, које могу бнти орнаментално обрађене. У српској орнаменгици има тако дивних мотива, да бн ученику могли још већу вољу за цртање дати. У другој свесци за трећи разред јесу сви предмети непотпуно нацртанп, нарочито на страни: 1 , 5., 6., 7., 8-, 10., 12., до 18. Тако на пр. не знам шта то значи, што је крај дршке чекића замрљан. Слика на стр. 5. је рђаво представљена; и срп на 8. стр. је само тако напамет нацртан. Зашто један део слике на стр. 9. сенчити, то не знам; квари то целу слику, која је доста добра. На страни 12. је нацртан суд за ноливање цвећа тако необичним обликом, да сам се морао насмејати. Па опа решетка! Таке ствари не ваља на памет цртати, баш зато не, што су цртежи намењени децп. На стр. 13. је хтео г. учитељ нацртати чак и пламен код свеће, али му није испало за руком. Сунцобран има на крају дршке опет ону несретну мрљу. Буре на стр. 16. погрешно је нацртано. Дно је круг; у перспективп даклем елппса, а не, као што је на цртежу, сочиваста линпја! Пак врањ и славина поцрнеле су — ваљда од вина? Зар завртањ код справе на стр. б. нацртаној у истпни тако изгледа? Завијутци код завртња треба да су оштри а не као што је г. учитељ нацртао. Трубу на стр. 17. треба заменити другим предметом а после није ни правилно цртана; огвор трубе који се шири није ни мало симетричан. На стр. 19- видим дуварски часовнпк али без — клатна, а теговн су опет црни ! Начин