Prosvetni glasnik

582

којим су све слике у овој свесцн цртане — погрешан је, а саме слике су сувише мале. Птпца на стр. 20. такођер је погрешно нацртана. Зашто није иаабрао г. учитељ неку од домаћих пернатих животиња, коју деца имају сваки дан прилике да виде? У опште, слике ствари нацртане у цртанкама морају бити истините (и ако су само у скици) а весме се ништа на памет цртати. У првој свесци за 4. разред мушких шк. има на нрвој страни слова, која су тако неукусно п рђаво прецртана да сам се зачудпо. Тако на пример онај троугао код „г" не ваља; „ч" је сувише широко; попречница код „н* сувише нпско обележена; „љ" има доњи део сувише мали; „М" је узано; Л. и Љ погрешно; тако исто „С" и „Е". ,0" је сувише угојено а оно „к" и „з" н „в" пма доњи део сувише велики. „А" је сасвим погрешно нацртано као и „ј\ Гадна су слова „б", „ ф ". „у" и „р". Бројеви на 4. странп су сувише некалпграфично нацртани, да о њпма што могу казатп. Зашто су онн троуглићи код слова на страни 5. 6. 7. 8 9, 10 и 11. нацрњени не знам; ваљда ради украса?! На страни 12. до 16. налазе се нека украшења (!) слова особитога стпла , која мн до данас нису позната. Нарочито је ружан стил слова на страии 13. са оним несретним троуглима и тачкама. Тај део у коме се налазе слова нацртана треба сасвим на ново прерадити. У друој свесци за IV. разр. нацртани су на 1, 2. 3. 4. страни неки листићи тако погрешно, да је за чудо. Дршке лисгића су поцрнеле; а о природном облпку лпстпћа нема ни спомеиа. Тако на пример код листића у средпни (страна 2.) иду зупци на десној страни на више а на левој на ниже. Код таких предмета треба још веће пажње при цртању: ту се мора убратп лист какве биљке, па лепо по природи га прецртати а не на памет п иогрешно. Кухињски судови и жрнало за каву нису тачно нацртани и у сувише малом Формату. Каква је то крушка на страни 11? Да је неке особите врсте види се одмах по листу, јер му је једна страна зупчасто исечена на ниже и друга на више. Та лађа на 11 страни је опет чудновата. Пиштољ пеправилно је нацртан и сувише у малом размеру. Руку ваља на странв 13 заменити другом сликом. Гусле на сграни 14. није требао г. учитељ сеичити а гудало није требао оцрнити, гусле саме пак правилније и истинитије нацртати. 0 сликама у III. св. за IV. разр. имам да кажем ово: Сепчење је сасвпм погрешно изведено а поједини предмети су погрешно нацртани као нпр. грабуље на страни 3.; брана (дрљача) на страни 5.;

струг на страни 6. и т. д.; и животиње су неправплпо нацртане а одлучно осуђујем цртање жпвотиња таких, које деца ретко имају нрилике видети. Те животињске слике ваља заменити са другима као што су на пример: мачка, псето, јагње, кокош и т. д. Што се тиче I., II., и III свеске за 4. разред женске школе, то је погрешан пут, којим се креће рад цртачки. Толика множина слова а тако неукусно изведена, поквариће деци укус и убиће вољу за цртање. Исто тако нису лепи онп бројеви на 12. страни као и слова на 11. страни састављена из неких листића. Још најлепши је избор учинио г. учитељ са оним узорцима народнога веза на страни 15. и 16. II. свесци за III. разред је слпка на страни врло гадна а предмети на страни 5., 6., и 7. не цртају се тако, већ сасвим друкчије. Слика на страни 8. неистинита је. Ако је то сукња, го треба на њој означити и боре, али ипак би се морала сенчити; овако изгледа као неки стог. Слике на страни 9., 10., 11. и 12., нису за децујер има у њима опет оне несретне мрље. Унета народна орнаментика у III. свесци на страни 1. до 5. није добро изведена, јер оне широке нацрњене црте не смеју се употребитп овако, већ се таке ствари сасвим на други начин цртају. Монограм на 8. страни не ваља зато што се састоји из линија којенису лепе. Гранчица на страни 10. узета је пак из немачког модног листа „ГгаиепгеИипд"! Зашто унашати силом у сеоске школе швапске „мустре" поред оне дпвне народне непокварене орнаментике? Српски народни орпамепат одликује се својом лепотом по Форми и боји од осталих словенских народа. Зашто дакле кварити укус са којекаквим „мустрама" из „Фрауенцајтунга" „Моденвелта" и „Базара" ? За женску децу поред орнаментике треба унети иредмете који се налазе у кући, а не да цртају слонове и сомове. У целини узето не може се порећи, да је господип учитељ уложио много труда око израде предложеног дела, да је с почетка ишао доста правилнпм путем, али су му слике сувише мале, Формат самих цртанака мали, неподесан. По мом скромном мњењу требао би бити Формат бар 18 / 22 см., а не мањи. Само на тај начин пма дете већи простор радп вежбања на расположењу, слике би могле бити веће и рука би тим бр:ке се извежбала, јер повлачи дуже лпннје. Мора бпти у црганкама цртаћа хартија а не писаћа. Цртаћа хартија иије данас више тако скупа као пре. Цена у ве-