Prosvetni glasnik

РАДЊА ГЛАВНОГА ПРОСВЕТНОГ САВЕТА

583

диком је скоро иста као и иисаћој хартији; а надлежиа власт могла би цртаике сасвпм лепе, удешене за иашу школску младеж, сама шдаватиНа иослетку имам још п то да приметпм, да се слпке у цртанкама нацртају што нростијпм, шпроким, мекпм цртама а не тако као што су у овим свескама. Намнп којп се усуђујем предложити нпје могућио речпма оиисагн, зато сам приложио четири прпмерка у величннп 1!, | 22 сантим. Према сиему наведеноме ово дело, овако као што је, не може се употребитп у нашим школама, треба га ирерадити. Захвалан што ми је „Главнн Нросветни Савет" поклонио толико поверења, част ми је назватп се 20. Новембра 1892. у Београду. понизан Влад. Тителбах. За овпм је нрочптаи и други реФераг о овоме делу од г. Стевана М. ТриФуновпћа, који гласн: Главном Просветном Савету. Нрема одлуцп Главног Просветног Савета, прегледао сам „Цртанке за ооновне школе", које је израдпо г. Петар В. Ђурић, учитељ, и част ми је да о њима сада учтиио поднесем Савету моју оцену. Појава ових цртанака много ме је обрадовала, н дубоко захвалан Главном Просветном Савету, што је њихову оцену пзволео да ми иоверн, ја сам се нонадао да ће оне, ма и са извеснпм изменама и поправкама, моћп да иослуже циљу коме су намењеие — да користе настави цртања V нашим школама. Доиста је крајње време да се овај нредмет почне озбњљнпје неговати у нашим школама, јер су му досадашњп резултатп н у основшш и у средњим школама врло слабп. За осиовне школе доказ су ревизорски извештајп, који су односно успеха из цртања већпном неиовољнп, што је најзгоднпје карактерпсапо у једном извештају оппм речима: „Не зна човек да ли да се смеје нлн да нлаче, гледајућн ученичке радове и т. д. и Излишно је да се сада доказује вредност и корпст овог наставног нредмета, пошто је то већ и код нас иозпато, па и за основне школе поодавна нризиато, а у најновије доба н најјасније потврђено речима самога г. министра просвете, V лањском уиутству за нови наставни нрограм за основпе школе. Ево тих речи: Ђ И ако се у основној школи из овога иредмета не може иоетиКи велики усиех, оиет јс он тако важан и тако иотјоебан ПРОСВМПШ ГЛАСШ1К 1893,

ири сваком раду у животу, да саада у рсд најважнијих иредмега основне школе Није прплпка ни да се сада овде излажу узроци који сметају нравнлној и усаешној настави цртања код нас (што је у неколико учињепо прошле године, опет прилпком реФеровања о једном делцу о настави ппсања, — седгшца Гл. Пр Сав. од 22. јан. 1892.), Једна од тих многпх сметњп уклоњена је, ироппсан је лане нов наставнп ирограм за цртање у основ. школама, а ове годппе у изгледу .је н много жељена важна лонравка за цртање у гпмназијама.- — прнзиата је обавезносг н потиуно изједначење наставе цртања са осталпм наставнпм предметпма; па се надати да ће полако доћи на ред и иоправка осталих ногодаба, о које се спотиче настава цртања код нас. Према изложеноме, за радост је и нохвалу сваки рад на овоме грновитом пољу, а још внше кад се тиме констагује воља и труд из средпне самога учитељства. Но да видимо сада, да ли ће овај рад г. П. Ђурпћа бити од вредностп п користи ? Упоређујући нрво распоред грађе у овим цртанкама, са новнм насгавним програмом за основну школу, уверпо сам се да се г. Ђурнћ нрн израдн цртапака најсавесиије држао нроппсаног програма, п радо одавајућн овој његовој савесносгп п уложепоме труду заслужепо прпзиање, мени је у толико жалије, што г. Ђурић није бно у стању, да овпм двема врлннама п погодбама нрндружн и трећу, — а то је иотребна сирема п подобносг, на да му мучнп рад буде успешан. Поједппе нраве линпје и ираволпнијске елементарне сличице у четпрп нрве свеске, израђене су п распоређеие су доста добро, а прилнчна је п пета по реду (I. св. за III. разр ), у којој су иоједине крнве лпније; алп све оно остало права је детињарија! Просто прецртавање (коппрање) готовпх цртежа п слпка у равпинп, више је ствар техпике и мехааичке извежбаностн, али за праиплно гледање, разумевање граФпчко нредстављање самих иросторних, стварних предмета, потребно је много веће знање овог посла, — треба да се добро знају правила и геометријског и нерспективног начина слободног сликања плаетпчнпх предмета у цртежиој равнини. Иначе, ресултати увек морају да излазе опако наивнп и цогрешнп, као што се то види у овим цртанвама. Да за ово.покажемо сада н примере :

74