Prosvetni glasnik
ШК01СКИ ЛЕТОПИС
455
4.) Да наставници у главноме правилно испитују; али су при оцењивању веома галантни. Као што сам већ напоменуо у извештају о ужичкој реалци, ја сам био овде принуђен умолити господина директора, да изволи опоменути неке наставнике због овог галантног оцевивања. 5.) Да је за време мога бављења у Чачку поредак у школи био добар, а и владање ученика у школи и изван ње било је примерно. II. Општи успех школе задовољава и у научном и у моралном погледу. Усиех би био зар и бољи, да се наставници често не премештају и кад би сваки предавао само предмете из којих се је нарочито спремао. Овде напомињем: да за ГеограФију нема још нарочитих наставника, но се она још сматра као предмет за поткусуривање. Кад неки наставник нема довољан број часова, онда му се дода ГеограФија у једном разреду, па зато је и предају по неколико наставника у истоме заводу. Још горе је било у овој школи са Немачким језиком. Сада иредају четири наставника Немачки језик; али ни они сви не предају од почетка школске године. У овом погледу II разред је прошао најгоре ове године, јер је највише наставника изменио. Ове године у II разреду почео је да предаје Немачки језик г. Н. Зега, учитељ цртања; после њега је дошао г. Мих. Јовановић, Фармацист и учитељ, а за овим г. Божо Кнежевић, проФ., а после њега г. ХристиФор Обрадовић, па опет г. Божа Кнежевпћ, за тим г. Ник. Зега, па г. Доброслав Игњатовић, који је и извео ђаке на испит. Као што се видп, ђаци су седам иута мењали наставнике за Немачки језик; и овде тражити нека успеха било би плузорно. Ја се чудим одкуда деца и оволико знају. У колико је напредак слабији у разредима, у којима су се наставници често смењивали, у толико је већи у оним разредима, где није било промене наставника. Тако ме је нпр. изненадио успех из Немачког језика у VII разреду код проФ. г. Јов. Максимовића, где су ђаци веома добро немачки читали и преводили, и то не само из облигатне читанке, већ и Хајнове стихове и прекрасно де-Амичисово „Баз Негг." Осим тога често се греши и у томе, што се страни језици дају свакоме, ко их зна, одмах да их и предаје. Имао сам прилике да видим у једноме заводу, како је код једнога одличног наставника природних наука успех из Нем. језика једва добар. Био је испит из Ботанике и ђаци су одлично одговарали, и то са таквом слободом и отвореношћу, као да се
са својим старијим братом разговарају. Биљке су одмах распознаване и веома брзо ио Линеју аналисане. Кад је пак дошао испит из Нем. језика у истоме разреду, исти наставник, и ако је немачки ђак и врло добро говори немачкп, овде је показао много слабији успех. Ђаци нису били онако слободни као на испиту из Ботанике, сваки час су се бунили, а изгледало ми је , као да и сам наставник сада није био онако благ и ђацима онако мио као на испиту из Ботанике. И ово је један доказ, да и за језике треба имати нарочите наставнике, а не давати свакоме да их предаје, као што је било ове године у чачанској гимназији. Са цртањем је доста добро, јер је наставник уметнички образован сликар. Успех би био још бољи да је настава обавезна. III. Да би школа могла боље напредовати, треба се постарати; да се кабинети попуне и набаве нова учила, јер од оних поцепаних карата сумњам да има какве вајде. Општину са округом треба натерати: да подигну достојнију зграду за гимназију, у противном случају, мишљења сам да би требало затворити ову школу. Треба се одазвати жељп општине, која моли: да се отвори и осми разред. Материјалних жртава неће требати, јер је садашњи проФ. колегијум довољан. Осим тога овогод. ђаци VII разреда врло су добри и требала би им учинити ту олакшицу, да код своје куће положе испит зрелости. И овде напомињем, да би требало ради дечјег здравља и општег образовања увести Њијену као обавезан предмет, а поред тога и стални лекарски преглед свију ђака. IV. И ако је овде број ђака мањи но у Ужицу, ја мнслим, да би и овде требало задржати целу гимпазију; јер ако би се ова гимназија укинула, онда би број ђака у крагујевачкој гимназији јако порастао. Осим тога општина чачанска обрекла је да ће подићи нову зграду за гимназију, а доста и потпомаже школу набавком учила. Овде би био згодан терен за подизање школе за баштованство, воЛарство и винарство, а има врло згодно место за подизање једног угледног државног рибњака , где би се могло практички учити и гајење рибе. Земљиште Је око Мораве плодно, а последњп резултати ратарске школе у Краљеву показали су да оваке стручне школе могу многа добра учинити само ако се њима паметно управља п кад се управи школе да више самосталности.
59*