Prosvetni glasnik
566
РАДЊА ГЛАВНОГА
ПГОСВЕТНОГ САВЕТА
Баш ова појава, што у посдедње време учптељи почињу писати прегледе за цртање, што су и ова два писда учитељи, та појава доказује: да се по старпм (садашњим) цртанкама не може у шкодн са успехом радити п да учитељи увиђају и највише осећају махне садашњих цртанака. Извесно је да је то п био узрок, што су се лпсци и без стечаја решиди, да ово своје дедо поднесу Главном Просветном Савету. Прегдеда за цртање, које су писци подиеди, има за I разред 2 свеске, за II раз. 2, аа III раз. 3, и IV 3. — Свега 10 свезака. У њих је унесено преко 180 сдика разнпх предмета и ствари, а сем тога има још црта, сдова рукописних и штампаних, ци#ара и карата округа и српеких земаља. Сдике су махом депе и израђене су поступно и према новом програму. Из цеде збирке требадо би избацити само неколике сдике, које нису лепо нацртане п не одговарају природи самога предмета. Те су слике за I разред: цимента, ирозор п иисмо, јер су правилни квадрати, а таквих предметанема; за II разред секира, јер пма дебљи држак него што се у природи налази; за III разред цимента, која има врло развучену дршку, шешир, који има ћошкаст клобук, војничка секира, која има одвише дебеду држаљицу, сриови, који имају близу ^ршке велику ширину и бокал, који нема обода; за IV разред: мапа Босне и Далмације, јерје наопако окренута. Још би требало у ове цртанке унети за Ш и IV разред и шаре за женски вез и тканине, које је програмом одређено, акоје су писци предвидеди. За основу, по којој се црта, писци су узеди у I разреду квадрате од динија, а у II, III и IV разреду од тачака. Радећи више година у свима разредпма нпже осповне шкоде, ја сам стекао уверење: да су тачкасти квадрати врло неудесни за основу цртања , да њихов изгдед квари вид и наводи децу због засењивања очију на грубе погрешке у цртању. Много је боља основа за цртање квадрат од динија, које су удешене тако н да се добро виде и да не кваре лепоту слике. По моме мишљењу ово би се могло постићи тиме: што би држава нарочито за цртанке норучивала у радпоници хартије квадрирану хартију, по којој би квадрати бидп од сасвим беле боје. Ово би могло бити код жућкасте хартије, а ако би се узеда за цртање сасвим беда хартија, квадратп би биди иди од јасне жуте иди јасне зелене боје. Писци су израдили и прегледе за I разр. осн. шкоде. Ну, ношто се цртање у I разреду учи уз
очигледну наставу, као припрема писању, много опширније него што се програмом ради, јер због учења слова морају се учити и криве линије; и пошто је у I разреду и без тога врло великп писмен рад око учења слова и на таблицама, и на шкодској табди, п на прописима: то би, по моме мишљењу, за дечје здравље била добит, ако се цртање по цртанкама не би учило. На тај начин требало би саставити л израдити цртанке само за II, III и IV разред, а у I разреду одредити, да се црта без прегледа само на таблицама оно, што учитељ буде на табди цртао. Овом приликом сматрам за потребно напоменути: да се правилност у цртању , као и успех уопште, може постићи најбоље, ако се буде показивала црта но црта на табли и ако ученици буду тако учили. Зато би требало захтевати од ових писаца : да све ове слике унесу и у Уиутство за цртање и да то упутство израде заједно са једним цртачем, кога би Главни Просветни Савет одредио. Ако се жели потпомоћи цртање у нашој основној школи, онда треба и без конкурса овај предмет предати стручњацима и добрим учитељима и педагозима да га израде. Познавајући уопште наше учитеље и цртаче, држим да се нећу замерити Гд. Просветном Савету, ако будем толико сдободан да предложим: да се за израду овога предмета узму г. Стева ТриФуновић, учитељ цртања, и Димитрије Путниковић, учитељ, који се сада бави у Прагу, проучавајући највише по школама ручнн рад, чијаје веза са цртањем призната свуда у основним школама у напреднијих народа. Сем тога г. Путниковић је и сам радио прегдеде за цртање, који су се у многим шкодама употребљавали. Г. ТрпФуновић и г. Путниковић израдиди би и Упутство за цртанке, држећи се основе п материјала, које су поднели г. Павдовић и Сокодовић. На тај начин ново Упутство за цртање и нове цртанке билп бн и добри и могли би се лрипремити до почетка шкодске године. Држећи, да сам Главном Просветном Савету изнео истину и предложио му најбољи начин за израду овога предмета, сматрам за дужиост да се и овом приликом захвалим на поверењу, којим ме је одликовао, и молим га да изволи примити уверење одличнога поштовања. 19. априла 1895. год. Београд. Мих. Јовић с. г. учитељ Према овим реФератпма Савет је одлучио: да се ове цртанке не могу примити за оно, за што су понуђене.