Prosvetni glasnik

430

РАДЊА ГЛАВНОГА

ПТОСВЕТНОГ САВЕТА

вета, поменуо да је.садржина Буквара тешка децн за разумевање, рекоше неки чланови: па ако; нека деда уче нове речи, нека богате речник свој и нека нове мисди добивају. Заборавило се, при том, да се дедп I раз. често морају тумачити и најобичпије речи и реченице, које нама изгледају просте и лаке; заборавидо се да деца већ имају досга тешкоће око учења п нпсања, те преко тога не треба их товарити више ни труна тешком садржином, а без икакве невоље. Напослетку о овом сам морао говорити опширније и зато, што се у последње време увиђа да лепо и тачно читање опада у основној школи, па се за ово баца кривида на много објашњавање садржнне. 0 том је било говора у јавности, а ту скоро истакнуто је исто то и на једном збору учитељском. Место да се тражи лака садржина у Буквару и читанкама, како се не би много времена губило око објашњавања, помишља се на то, да се садржина мало или нимало не објашњава, а да се само што више чита! Што се тиче осталих члаиака, који су у овом Буквару као грађа за читање, они су, с малим изузетком, такође подесни за I раз. Оно неколико загонетака п нитаЛица, могу поднети, а остало је или сувопарно и незанимљиво за децу, или се опет око објашњавања мора трошити више времена него око читања самог. .Ноздрави" немају већег интереса за децу. А ту је погрешно оно да се само у вече људи поздрављају са: како си? Хвала Богу, како ти? Јер то вреди за свако доба дана и године. Чланак .II 1та ко ради" имаупрва4 реда око 12—15 речи код којпх треба стати, па их објашњавати деци и ако те речи нама изгледају лаке и познате. „Шта ко научи" има исту ману, а уз то није истина да коњ учџ и научи да рже, крава да риче, магаре да њаче итд. „Прво писмо", које се у Буквару налази, бајаги нишо некакав ђако Божићу, кад је тек слова нзучио. То није могућно и није му место у Буквару. Чланком „Колико има чега" хтело се да се у читању и бројеви помињу. Али су бројеви цифрама написани, а "треба да се читају у разним родовима, те их деда н. пр. читају овако: „Ја имам једну главу, један теме, један чоло, један нос, један уста... два ока, два обрве, два усне итд. И ие могу друкче чптатн кад цифре стоје пред именицама, те деца не могу унанред број рећи онако како треба према именици. Слике, које су унете у овај део Буквара, да би садржину нлустровале, врло мало томе служе. Јер н. пр. уз „Поздраве* стоји слика како деца

старцу љубе руку, а ту је иуно поздрава уз које се рука не љуби. Слика из чланка „Шта ко ради" представља ковачннцу, а тиме се илусгрује само једна реченица од преко 20 разних реченица, које разноврсне радње казују. Тако је исто н код слика које даље долазе. Код чланка „Чувај се" стоји реченица „Пса п змије да не уједу" (значи: чувај се); а на слицп се види како пас спасава дете из воде. Тиме сам казао, што сам имао рећи о оном, што се налази у овом Буквару. Остало ми је још да кажем о оном што нема, а треба да има. Стечајем се тражи да Буквар има и материјала за читање другог течаја, да буде у њему и читанка. Тога у овом Буквару нема. Писац у коментару свом вели да је њему лакше било израдити читанку него Буквар; али он то није хтео, него је, вели, оставио „да и други своју неодољиву амбицију задовоље". Ја опет мислим, да стечај није расиисан да би неки задовољили амбицдје своје, него да основна школа добије добар Буквар и да у њему буде све оно што треба I разреду за читање целе године. Јхад писац читанке нема, не знам ко би сад требао да изради ту другу половину Буквара, јер данашња читанка за I раз. свакојако треба да се замени бољом. Напослетку, стечајем се тражи да писци уз Буквар поднесу и кратко упутство за иредавање. Писац то није ноднео. У коментару свом нисац вели да то није учинпо за то, што већ постоји његово упутство уз досадашњи Вуквар, а ако се усвоји једаи од нодиетих његових Буквара, он ће носле упутство ново израдити. Кад нијс сад уз Букваре иоднето ни то досадашње пишчево упутство, држим да о њему не треба ни да рсФеришсм. Напомињем само да је оно сувише опширно и да се, због тога, њим иису учитељи много служили нн до сад. И пређашњн реФсренти Буквара увндели су то, на су тражили да. се, поред онога, изради и друго, краће уиутство. Ирема свему, што сам до сад рекао, мишљења сам: да овај Вуквар не одговара потреби за коју је понуђен и зато га не треба прнмитн. II Буквар од г. Михаила Јови&а Г. Јовић је подисо: словарицу, Буквар, упутство за словарпцу и Буквар и објашњење. Објашњење пишчево помињаћу, где буде требало и где се оио чега дотиче, а осгала три поднета рада пропратнћу редом.