Prosvetni glasnik
54(3 к о в ч
Ради лакшега и успешнијега рада курсисти су биле подељени у три групе: по десеторица у свакој групи. Практична вежбања вршена су но нарочнтим нравилима. За све време у курсу је владао најбољи ред. Курсисти су врло уредно походили нредавања II всжбања, свему су поклааади највећу пажњу и све су нослове вршили врло марљиво. На крају курса би.ш су практпчни исиити, који су трајали: из столарства и картонаже ио један, и из плетарства два дапа. Питања су пзвлачена. Сваки је морао за одређено време израдити у иитању означене иредмете, п ирема умешносги и брзини у раду добивао је оцену. Успех је на практичним исиитима бпо више него врло добар: седморица су ноказали одличан успех, двадесет и два врло добар и један добар. 28. августа одржап је испит из теоријско-педагошког дела, пред парочнтом испитном комисисијом, у којој су били: као председник изасланик министарства нросвете и црквених послова, Јован Миодраговић, реФеренат за основну наставу у мин. просиете, и као чланови: изасланик министра народне прнвреде, Душан Вујић; унравник курса Јован Јовановић. и његови номоћници: Благоје Илић и Кузмап Пивашевић. Тринаест курсиста је на овоме испиту иоказало одличан успех и седманаесторнца врло добар. После свршенога испита председнпк иснитне комисије опростио се с курспстима у лепоме говору, пзневшн значај ручнога рада и захваливши се курситима на труду и мару око изучавања овога иредмета. Председнпк Друштва за увођење ручнога рада у нас узео је после тога реч, и у име Друштва н курсиста топло је захвалио свима, који су ма чиме помогли, да се одржи трећн учитељски курс за ручни рад, захваљујући нарочито министрима: просвете, народне привреде и грађевина, на пажњи II обнлатој помоћи. * У овоме су курсу, после свршених предавања, држане конФеренцпје, на којпма су курсисти, под председништвом уиравниковим, већалн о многим питањима, која се тнчу ручнога рада, у вези са целокунном наставом основнпх школа, и на овим конФеренцијама донесене су одлуке: • I III учитељски курс мисли, Јда би ручни рад ) мушке основне шко.те ваљало завести у педагошком правцу.
е ж и Ћ
II III учнтељскп курс мнсли, да би ручни рад ваљало завести ио свима местима у Отаџбини, овако како се данас нредаје по дружппскнм курссвнма. III III учнтељски куре мпслн, да бн моделе требало узиматп. из народног живота. Да би се саставио српски систем, моглп бп се пробе радн узети ови модели: Чунак, обнчни клинови и заковке, шешпр за лампу од картона, остава за палидрвца, оквпр за завесе, табла за цртање, полемарка за жетву, ногаре за кревет, соФра, лопар, мотовило, рогље, лопата, плетење кошнице од беле лозе, шешир од сламе, леса за сушење воћа и семена, штапци за нити, круг за иритискивање купуса, обрамица, пракљача, туцало, полица за судове, кавез за тице, даске за сецкање меса, орманчић за зачнне, угарач за ноге, лествица за цвеће и грабуље. IV III учитељски курс мисли да би требало ручни рад завести но школама са по два часа недељно (2 + 2 часа) с тим да се држе у времену, као и остали часовн, других предмета. V III учитељски курс обећава да ће потпомагати у будуће завођење ручпога рада но школама тпме: 1. Што ће сваки понаособ изложити своје моделе друговима на учитељскпм зборовима и грађанству у својој околннн; 2. Што ћо у згодној прнлици држати говоре, п 3. Што ће порадити, да свакн у свом месту заснује дружинске пододборе. За све време, док је курс трајао, долазили су многи пријатељи ручшла рада, да се боље нознаду са овим предметом и са онима,који се спремају да ту корисну новину рашнре по свој нашој краљевини. * Ове годипе бпли су на курсу ручнога рада н свршили курс из картонаже, столарства и плетарства ови учитељи: Божидар Гавриловић из Такова, Велимир Нетровић из Доње Каменице, Дамњан Прљинчевић нз Куманова, Димитрије Павловић из Беле Паланке, Дпмитрије Стојановић пз Секурнча, Душан Влајковпћ из Рајковпћа, Душан Поповић из Кличевца,