Prosvetni glasnik

603

исти мах код ученика утврђује и проишрује у школи добивено знање, а и код њнх и код одраслих отвара воља за читањем и књига чини потребном. У нас је до сада мало урађено у овоме правцу, а тако много ваља нам радити и урадити, ако смо вољнн ићи у стопу за другим напреднијим народима, зато и морамо водити рачуна о свему што се у напредннх народа у овоме иравцу урадило и уради, како бисмо се могли користити њиховим искуством. које се много пута врло дуго тече и скупо плаћа. За овај мах на овоме месту да се иознамо са постапком и уређењем књижница основних школа у Француској, где је ова установа већ показала најбол>е ресултате, и где се толика пажња иоклања ваљаним књигама, нарочито одабрапим и спремљеним за омладину и народ. * Постанак и уређење књижница основних школа у Француској. — Још врло рано почињу се у Француској по основним школама оснивати иале књижнице за потребу учитеља и ученика, и то понајвише ноклонима, као пгго је то и даеас код нас. У овоме послу није било нарочитога плана ни одређенога циља; све је бидо остављено случају, већој или мањој заузимљивости иојединих учитеља, зато и ресулати нису били најповољннјн. Али и то, што је у овоме погледу било уређено, прпвукло је на се пажњу највише школске властн у земљи, и оснивање књижница основних школа почиње по нарочитоме плапу, од чега су се брзо показале добре последице. Систематски рад на оснивању књижннца основних школа у Француској датира се од 1860. године. Тадашњи министар просвете, М. Рулан, у једноме свом расгшсу, упућену начелницима, свраћа пажњу на значај школских књижница, указује на иреку нотребу да се приступи систематском оснивању њихову, и наређује шга ваља у самоме почетку радити. Као што је мало час поменуто, дотде су већ чињени огледи, да се поклонима створе мале књижнице у појединим основним школама. Што те овако установљене књижнице нису ноказивале повољне ресултате, највише се има приписати ненрактичноме руковању књижницом и немању потребнога ормана за смештај књига. По многим местима књиге су биле смештене у сандуцима, те тако или нису биле у употреби, или ако се њима хтело користити, врло их је тешко било вадити из сандука, и тамо их опет остављати; а иа овај начини књиге су се брзо и квариле и постајале цеупотребљиве. Овога ради се и тражи, у мало час иоменутом распису министра нросвете, да се пре свега

за сваку школу набави орман за смештај књига, истичући нарочито захтев, да се у будуће, кад се буде тражила ма каква номоћ за подизање школа, мора подносити и предрачун за потребаи школски намештај, где на првоме месту ваља да буде орман за храњење књига. И овај више посредан подстицај за оснивање књижница основних школа уродио је лепим плодом. На многим местима поступише по министрову захтеву и набавише школама потребан орман за књиге. Тако је већ био ударен основ овим књижницама. За две године овај је рад на осннвању школских књижница врло напредова(), те је то изазвало потребу да се пропише и објави и основно уређење књижница основних школа, што је урађено одлуком министра просвете од 1. јуна (по н. кал.) 1862. године. То основно уређење школских књижница и просто је и кратко. У њему су пајпотребније одредбе о избору књига за ове књнжнпце, о руковању са књигама, и средствима за оснивање и одржавање књижница и надзору над овом новом иросветном установом. Ио томе уређењу свака основна школа мора имати своју књижницу. Књижница је предата на руковање учитељу дотичне школе и смештена је у самој школи, у најподеснијој соби за то. У књнжници школској ваља у првоме реду да буду смештене школске књиге за сиромашне ученнке, па после остале књиге, које пошље министарство иросвете, или их куне начелницн из онштега кредита одређенога за набавку књига за школске књижнице, даље књиге које се куие из средстава, којима сама књижница раснолаже, и поклони појединаца у књигама или књиге набављене новцем, које иојединцн за ту сврху поклоне. Школске књиге, које се налазе у школској књижници, дају се бесплатно на послугу сиромашним ученнцима. Али на жељу нмућнијих родитеља, могу се ове књиге давати и њиховој деци на иослугу, само они зато ваља да плате извесну накнаду, која се за сваку годину и школу нарочито утврђује. Да бн министарство просвете помогло школску књижницу књигама, ваља дотична општина да се за то обрати министарству нарочитим актом у коме поред назначења округа и среза и најближе станице, мора бити и потврђење: да је већ набављен орман за књиге, и да се школске књиге налазе у довољној количини за све сиромашне ученике те школе. Ни једна књига сем школских књига не сме се унети у школску књижницу без одобрења главнога школског надзорника. 1 ) Уџбенике учитељ на') 1Уш8рес1еиг (ГасаЈеиае.