Prosvetni glasnik

С Л У Ж Б Е

Наиомене : Кроз све разреде треба провестп подесне моралпе поукео чолечјпм дужпостима: хришћанским (према себи, према бдшкњему, према Богу) и грађанским (према породици, друштву, држани), истичући нарочито још и дужности које ученице имају као деда, као Српкпње, као будуће домаћице. 2. Српс^и јези^ с писменим саставима Циљ: Правилно читање и нотпуно разумевање чланака по садржини и облику. Усмено п писмено изражавање без ногрешака. Лакоћа у састанљању иословних и пригодних писама, потребних за грађански жпвот. — Познавање најбољпх производа из новпје књижевности, у колико ученпце могу то разумевати. I разред (3 часа). а) Читање, и усмена вежбања. Читање чданака. Разговор о чптаннм чланцима са обзиром па распоред (диспозицију) и основпе мисли. Учењена изуст и декламопање народних и уметничких песама, нарочито оних, у којима .су лепи женски карактери. Слободно препричавање чланака у нрози. Вежбање у правопису у вези са гласовним законима. Разликовање простпх и сложених реченица. Проста речепица, њене врсте и саставни дедови. Ред речи. Врсте речн поглавнто пмена и глаголи. Промена речи с-а обзиром на правила, иротиву којих се најчегаће греши у говору. б) Писмени састави. Препрнчавања (вернија и с.шбодна) свагда после прпиремне наставе, која се вргаи у облику разговора. Објагањавање пословица и мудрих изрека. Краћа прпгодна п разна пословна писма. II разред (3 часа). а) Читање и усмена вежбања. Читање чланака. Разговор о читаним чланцима. Усмена нричања. Учење на изуст и декламовање народних и уметничких песама, нарочито оних, у којима су лепи женски карактерн. Слободно препричавање чланака у прози, као и у I разроду. Иознавање најбољих нисаца по њиховим чланцима, који су унети у читанку. — Осиовп за разумевање лепога облика (ритам, стих). Епска н лирска врста несама у оиште, у колико је то унето у читанку. Продужење правописних вежбања са најглавнијим гласовпим законима. — Свезивање реченица. Реченични склон. Приређепе, иодређене и уметнуте реченице. — Непроменљиве речи. б) Писмени састави. Описпвање, иоређење и излагање, свагда по припремној настави, која се врши у облику разговора. Слободно излагање онога што се примети.ку, доживело, читало или чуло. Пригодна и разна пословпа писма. 11РООВЕТНИ 1 'ДАСНИК 1898. г.

п и д к о ' 5б5

III разред (3 часа). а) Читање и усмена вежбања. Читање чланака. Разговор о садржини и облику читаних чланака. Учење на нзуст и ^екламовање песама као и у II разреду. Слободпо пренричавање научених и прочитаних иееа.ча. Усмено исказивање садржине оиширнијих чланака у нрози. — Важније врсте еиских, лирских н драмских песама, у колико пх има у читанци. Фигуре говора. Кратке бпограФије најважнијих сриских песника, чије су песме унете у читанку. Тачно познавање реченичног склопа, нарочито сложених реченица са обзиром на њпхово значење. — Нреглед најважнијих правила за правоппс, интерпункцију и промену речи. б) Писмени састави. Већи писмени састави, о којима је претходно вођен разговор. Вежбање у распоређивању грађе, која је ученицама нозната. Све врсте пригодних и пословних писама. Телеграми. Задаци у свима ризредима') Сваких 14 дана по један домаћи задатак; месечно по један школскн задатак. (Стил је главна ствар у задацима). 3. Зем^љопис I разред (1 час), II разред (1 час), III разред (1 час). Нрограм н распоред наставне грађе као и у грађанским мушким школама, само због смањенога броја часова узимати главније ствари. 4. Општа и српсл^а историја /(ил-: Познавање најглавнпјих лица и догађаја из оиште псторије с нарочитим обзиром на историју српског народа. I разред (2 часа). Слике из опште исторнје старих културних народа, нарочито Грка и Римљана. II разред (2 часа). Слике пз српске* и опгате историје средњега века. Истицати нарочито оно догађаје, који су били од опгатег историјског значаја, и који су нмали утпцаја и на развитак догађаја у срнској историји. . III разред (2 часа). Слике из српске и опште псторије новога и најновнјега времена, с нарочитим иогледом на историју српскога народа у Краљевини Србији у овом веку. 5. Јестаственица Циљ: Нознавање најва;книјих животиња, биља ц минерала, на основу носматрања, с обзиром на њихов однос нрема човеку и њихов значај у при') Домаћи и шкодсви задаци могу се давати само из* језика и рачуна.

73