Prosvetni glasnik

%

80 11АУКА

код нас, и овим су радовима далеко одвојили од нас.') За геометриско цртал.е учениди имају нарочите мале свешчице, на којима исцртавају све оно Јито учитељ на школ. табли ноказује, као и оно што им зада као домаћи задатак. За наралелне курсеве у женској школи програм из Геометрије је исти, само у неколико скраћен. Шведсна историја учи се од У-ог курса на до Х1У-ог. У нижим курсевима упознају се ученици са. скаскама и усменим предањима из швед. митологије и историје, а доцније уче и праву историју у кратком прегледу. У читанкама за старије курсеве унесено је много историског материјала у виду онширних биографија знаменитих владалаца из швед. историје и описа појединих историских догађаја. Иочињући од ( .)-ог курса па до 14-ог изучавају се „('.шке из опште историје и то укратко и само најглавније ствари (према читанци)"'. Нарочитог уџбеника- за општу историју нема, но је сав насгавни материјал из ошпте историје унесен у читанке. Шведска историја се веома лепо нредаје. Нарочито се обраћа пажња па неговање и буђење патриотизма. То чине шведски учитељи истицањем у свакој даној ирилици славнога „ Густавинског" и каролинског доба, као да је Шведска била једна од најмоћнијих и највећих држава у Европи; певањем и читањем натриотских песама, декламацијама и биограФијама знаменитих људи из шведске исгорије итд. Географи/ја почиње од 4:-ог курса па до 14-ог. У ТУ-ом курсу деца се унознају с иајобичнијим нојмовима из ГеограФије, ннр. штаје острво, полуострво, река, језеро, иланина итд. а сем тога о Штохолму и најближој околини његовој. При предавању о Штохолму, Христијанији и Готенбургу наставници се служе лепим колорисаним сликама тих вароши, и на њима показују све знаменитије зграде и места, те је тиме настава очигледнија и интереснија. У V. курсу уче о округлини земљиној и подели на 5 делова света с употребом глоба и плани-глоба, подели Шведске на главне делове (области и округе). У VI. курсу о двема областима које су најближе Штохолму: 8уеа1ап(1 и А т ог1ап(1, у VII. о (јо11аш1-у, у VIII. о Данској са Исландбм и о Финланду, у IX. о Руеији, Немачкој и Аустрији, у X. о Енглеској, Француској, Холандији, Белгији и Швајцарској, у ') Ја сам набавио од иоанатих ми учител>а некодико оваквих дртежа за иаш цедагошки музеј,

И НАСТАВА

XI. о Јужној Европи са понављањем отачаственог земљоииса, у XII. кратак нреглед осталих делова света, у ХПГ. и XIV. о Шведској и Норвешкој исцрпно, с нарочитим обзиром на друштвене прилике. > свпма школама наилазио сам па доста карата, слика и других наставних срестава за земљопис, али сам веома ретко где нашао, да је што сам учитељ израдио и спремио, но је махом све школа набавила. Учитељи чак ређе и цртају на табли земље о којима предају, као што код нас чине бар бољи учитељи, но се служе само картама. Ученици цртају поједине земље о којима уче бојама на хартији као и код нас. Једна општина набавила је за своју школу чак и чаробну лампу, којом наставник једнога часа ноказа ученицима на платну слике знаменитих људи, места и споменика, о којима је у земљопису предавано. Земљопис се доводи у везу с историјом где год је могуће у нредавању. Најопширније се учи о отаџбинн и ,околним државама с којима Шведскаима чешће везе и додира, а о осталим земљама веома укратко и површно. Тако нпр. неки учитељи иомену Србију и у њој Мораву, Саву, Дунав и Београд а неки ни толико!. Познавање ирироде (Ша(;иг1ага). Овај назив обухвата: нознавање човека, зоологију, ботанику, физику, хемију и минералогију. Наставно градиво из ових наука унесено је све у један уџбеник, који носи општи назив нозиавање ирироде" и у коме су обухваћена најопштија знања из гореиоменутих иредмета и која су најпотребнија у обичном животу. Тај уџбеник је за све курсеве осн. школе у Штохолму а и у целој земљи, а програмом је детаљно прописано шта ће се у ком курсу учити. Сав наставни материјал у тој књизи разрађен је јасно и укратко а сем тога објашњен је и многим илустрацијама (од којих су неке и у боји). Уз то и у читанке је унесен нриличан број чланака из тога предмета, који допуњују оно што се у школи учило. Готово све школе у Штохолму имају велике и скуне збирке наставних срестава за : физику, хемију, минералогију итд. Неке од основ. школа у Штохолму имају такве велике збирке какве многе наше гимназије немају. Поред апарата, модела и сирава осн. школе у Штохолму имају велике лепе и богато колорисане слике за х зоологију, ботанику, Физику итд. Слојд. Ручни радови заведени су у свима школама у Штохолму, како за мушку тако и за женску децу. У нижим курсевима раде и