Prosvetni glasnik

131

дреме мрса доносе још, осим хлеба, сланине и пастрме. Од ове хране на једног ученика долази просечно 300 грама. У иролеЛе у време иоста осем хлеба и соли ретко се шта друго доноси. У време мрса, осем хлеба, доносе сир, скоруп и барена јаја. Сир и скорун доноси се са истом просечном колипином као и у јесеп, а од јаја долази на једног ученика по 20 грама. У лето у време иоста, осем хлеба, доносе лука, рибе и ракова. Лук и риба у истој количини као и у јесен, а ракова по 15 грама иа једног ученика. За време мрса, сем хлеба, доносе сир и скоруп у истој количиии као и у јесен. Хлеб је од кукурузног брашна аресан, а од ишеничпог кисео. Од донесених ствари сланину и пастрму на жару угреју, а друго све доносе справљено. У школи увек једу у подне, а што им претекне. то једу узгред путем пред вече^- кад пођу кући". * Као што видите, овај је извештај нун интереса за онога, који се бави питањем о исхрани. Даје већ доста јасну слику онога, што ми бар у обичним ириликама — од таких иодатака ишчекујемо. Само се још никако не може узети за основу каквом озбиљнијем научном испитивању и резоновању, јер нити је довољно тачан, ни довољно одређен. Нре свега не утврђује оно што је у томе нитању најодсудније : не износи тачне мере ђачких намиршца за одређено време, него их од ока нроцењује, па из те приближне процене вади нросечне бројеве, и то за све ученике без разлике по разредима. Сем тога биће да је по негде и нетачан, јер има мера, у које је тешко веровати, (н. пр. да .је просечан дпевни потрошак сланине 300 гр.). Најпосле — а то је нонајва?кније — не одређује .јасно, јесу ли то редовни оброци, или се те намирнице на изменце доносе — данас ове, а сутра оне. Све би се то морало тачно означити, на тек онда би ти податци могли иослужити као основа даљем раду. Овако су за

научна нспитивања ноподесии, и ја сам их употребио само за то, да на њима нокажем, где се у таквим приликама може грешити, и иа што ваља нарочито пазити. Много потпунији, тачнији и поузданији су податцн, Јнто их је ирибрао сам г. Тих. Р. г Борђевић. Ја сам му веома захвалан, и од срца бих ж,елео, да се у томе нослу на њега угле^ дају и други. На моју молбу, а ириликом ревизије основних школа, прегледао је он намирнице, што су нх ученици на дан самога испита са собом понели, да се њима прехране, па их је онда по врстама и броју ученика средио. Сем тога узео је од реда (т. ј. не бирајући произвољно) неколицину ученика махом но иеколико из сваког разреда — па им је оброке тачно вагом измерио или по комаду нребројао, како би се ио тим мерама могла оцеиити средња или просечна количина хране целога разреда и целе школе. 1 ) У Јиерењу н нребрајању био је веома тачан, и узимао је у обзир само сасвим неначете оброке, како би се тачно знало, колики је био цео оброк тога дана. Најпосле обраћао је велику пажњу и на најмању разлику у врсти хране н свугде је то савесно означио. Тако је н. пр. поименце означио сваку врсту хлеба, јели, рецимо, просга проја или је тута, шаруља , зељаник и т. д.; је ли ^смесан"' и како је ^смесан""; је ли рждница, јечменица или елдовача; је ли уз хлеб бели или црни лук; је ли у струковима или "у перајима; је ли од белог смока го сир или сир с кајмаком и т. д. Гдегод то није могао тачно извести, изриком је напоменуо, да се и то зна. Нодатци г. 'Борђевића сређени су у облику табеларног прегледа оним редом, како их је бележио. Ја то иреиначујем само у толико, што ћу те податке разложити у иоједипе групе, како ће ми касније лакше бити, да их прегледно промотрим и ироценим. Нво их, дакле, у томе облику. Ј ) 11о себи ее разуме, да би још тачаије било, премерити'оброке свију ученика редом, али за тако ведики посао недоетајало је г. 'Борђевићу времена. Учитељи би и то могли извршити.

1. Жича; срез дога^и; 9. Јуна „Од 95 ученика имало је само њих 28 поред пресне проје још по шгогод га тај дан. Нремерена храна неколицине ученика овако је износила/''.') ') Све је означеио у грамовима ио тежини, само је бели и дрни лук нребројен по комадима. цросветни гласник 1899. г. 17