Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТЛВА

142

грама беданч. масти угљ. хидр. 68. Владимир Ђорић • 24г - 25 12*50 22(г25 69. Радоје Дугалић • • 36-87 18*75 339-37 70. Јаков Бадтић • • • 9-21 6*58 126-35 71. Милован Ромчевић 33-95 17-50 310-75 72. Алекса Радовановић 38-80 204)0 362-00 Према томе м#гао Је један ученик студсничке школе за тај дан асимиловати: грама белаич. масти угљ. хидр. Највише 38-80 20-00 362-00 Најмање 9-21 6-58 126-35 У средњу руку < • • 28. 5 15-06 274-17 Просечна размера између иотрошка беланчевине, масти и угљен-хидрата била је, дакле, (у округлим бројевима): 8:4:86 (Свршиће се) >*< ОСНОВНЕ ШКОЛЕ У ШТОХОЛМУ

ДРУГИ ЧЛАНАК Иртање. У нижим куреевима учениди цртају слободноручно цртање на истачканим цртанкама (стигмама) а нрема великим штампаним нрегледима илп ирема цртежима, које сам учитељ црта на школској табли заједно са децом. С тога се у свакој школи налази велика дугачка (3 ш.) школска табда, на којој је 1 □ т. истачкан за овакво цртање. Слике су лаке за цртање а за децу веома интересантне, те деца врло радо цртају. При овоме цртању ученици пе унотребљују гуму, те нема онога многога брисања и прљања цртанака, као код нас. У неким је школама употреба гуме чак и забрањена. Ако је баш нотребно да се нека линија иобрише, онда ученик ирилази учитеЉу, те му оп то учини. Нарочито сам ово виђао у најмлађим курсевима. Деца су при цртању без гуме много пажљивија, јер знају да се једном новучена линија не може тако лако побрисати, као на таблици, но да морају ићи учитељу, да им нобрише, па с тога повлаче сваку црту пажљиво. И ја сам доиста свуда нашао лепше 1фтање у нижим разредима код опих наставника, чији ученици цртају без гуме, но код оних који често гуму употребљују. Учитељице нравдају забрањивање гуме н тиме, што веле да у најмлађим курсевима не умеју да рукују гумом, по цепају и прљају своје цртаике. Доцииј^ ученици нрецртавају различите цр-

теже на цртанкама, на којима је обележено само 5 иомоћних тачака, или на чнстпм цртанкама. Прегледи за ниже курсеве израђени су по немачком угледу. Још доцније ученицима служе као прегледп и различите Фигуре од гииса и поједнни предмети у школи, школској радионици, у кући итд. н. ир.: школ. табла, учионица, алат у радпоиици, орман птд. Ове предмете ученици ирецртавају у сразмерп и перспективи. У последња 2 курса (13 н 1-1) ученици цртају геометријско цртање а доциије и конструкционо цртање. Као нрегледи за конструкционо цртање служе им цртежи и модели различитих машина из иткол. збирке. Ове цртеже цртају ученицн код заузимљивијих учитеља тушем и бојама веома леио и са особитом вољом. 1 ) У осталом нрегледи за цртање ннсу у свима школама једнаки. Школско веће одлучује о томе које ће се цртанке употребљавати у којој школи. Но без разлике у свима цртанкама је особито добра и Фина хартија а нродају се ученицима веома јсфтино. Певање. У нижим курсевима сваки насгавник обучава своје ученике певању. Но иоред тога има и нарочитих стручних учитељица за предавање певања (у 1 или 2 гласа), у старијим разредима, нарочито за ученике оних учитеља, Који од ирироде нису обдарени гласом. Но учитељице иомажу и саме једна другоЈ нри настави у певању, а то чине тиме, што добровољно обучавају и децу других иаставника заједно са својом или на засебним часовима, а ови учитељи-це чине опет њима сличне услуге, н. пр. држе код њих који час из гимна- 4 стике, књиговодства, или другог ког иредмета. Ово добровољно увајамно помагање нашао сам готово у свакој школи у ПГгохолму, а ово је доиста лепа ствар и доказ да је међу колегијумом свагда слога и љубав. И самим програмом прописане су песме, које ће се певати у појединим курсевима, али се ова одредба законска не узима тако.строго, те учитељи-це бирају и самн песме ко.је ће обрађивати. А готово сваки обради више но што се нрограмом тражи. Певању је дато 2—3 часа недељно у школскбм раснореду , ади се готово-никад не пева целога часа. но иајвише 20—25 мин. али веома чесго; особито у почетку и при крају наставе свакога дана. ') Ја сам нрииупио неколиво оиакних цртежа а и деиу збирку нроииса, иисм. вежбања, и цртаиака аа слободноручно дртање, које ћу додније посдати нашем Школском Музеју.