Prosvetni glasnik

ШКОЛСКИ ЛЕТОТШС

183

Ш К 0 Л С К И

ИЗВЕШТАЈИ НАДЗОРНИКА ОСНОВНИХ ШКОЛА

I Извештај г. Жилоја Влајића, школског надзорпика за град Веоград Госиодину министру аросвете и цркв. иослова 1 ) Према ч,1. 86. закона о народним школама част мн је поднети господину министру просвете и црквених посдова овај извештај о основним школама у Веограду и Топчидеру за меседе септембар, октобар и новембар школске 1898(9. године. I. Школске зграде. Осем Дунавскога и Палилулскога Ераја, у којима су подигнуте но плану две нове школске зграде, у свима осталим крајевима Београда основне школе смештене су у старим и ириватним зградама, које не одговарају ни педагошким ни хигијенским захтевима. II о томе веће две трећине ђака у Београду и Топчидеру добивају своје образовање у неподесним школским зградама, а само једна мања трећпна у добрим и удесним зградама. Јер Палилула и Дунавски КраЈ имају сада у мушким и женским школама укупно 958 ђака, а остали крајеви Београда, без Топчидера, имају укупно 2088 ђака. Најгоре су школске зграде на Сави са вежбаоницом Више Женске Школе, на Источном Врачару и на Савинцу. У овим крајевима смештене су мушке и женске основне школе у једанаест разних, већином нриватних, тескобних и у сваком иогледу неиодесних зграда. У тим лошим зградама добива сада своје образовање на 1045 ђака. Ну и остале школске зграде: код Саборне Цркве, на Теразијама и на Западиом Врачару, нису много боље. У овим крајевима Београда нарочито су лоше оне зграде, у којима су смештене женске основне школе. У овим школама учи се сада укунно иа 1043 ђака. Ирема томе врло је иотребно, да се у Београду подигне што пре још шест нових зграда за основне ') Овим мочињемо донооити извештаје сталиих окрудших падзорника. Извештаји дојакошљих иадзорника ма колико да су од интереса одет износе стиари какве су (жле, ствари давно прошле, које су до сад у многоме измењене. Са пуно разлога се надамо, да ће ови нови извелттаји од сталних надзорника бити много интереснији већ и с тога, што пзносе садање стање, стање у којему се народна школа находи данас, а то је много ближе и може се ире утицати на покравку, ако је где иотребна. Почињемо београдским и ужичким.

Л Е Т 0 П Н С

школе. Ово би било у интересу здравља оне веће две трећнне ђака, који сада походе основну школу, а тако и у интересу оних ђака, који ће је походити у идућим годиннма. Ну како београдска општина није у стању, да ових шест зграда подигне на један пут, то би требало да их она подиже у току једнога краткога пиза година, и то редом по оним крајевима, где је највећа нотреба. Са овога гледишта треба, дакле, београдска оиштина да подигне што пре школске зграде за своју децу овпм редом: 1. још у току ове 1899. године треба саградити школске зграде за Савски крај, за Источни Врачар и за Савинац; 2. у току 1900. године треба саградити једну школску зграду за школе на Теразијама; 3. у току 1901. године треба саградити школску зграду за школе код Саборне Цркве ; 4. треба саградити још у току ове 1899.године једну зграду за.женске школе на Западном Врачару на истом плацу, где су и мушке школе; и 5 треба оправити у току 1899. године школску зграду, у којој је сада женска школа код Саборне Цркве, јер је иста влажна а и учионица другог разреда окренута је занаду. — На овоме могло би се за неко време застати, и тек доцније, кад се општпна опорави од ових трошкова и кад се укажејача нотреба, да се подигнеједна нова зграда за све школе на Западном Врачару. О потреби подизања и оправљања школскпх зграда писао сам школском одбору и тражио да се у најкраћем року изврше; али држим да би требало и министарство просвете да својим наређењем ово тражење оснажи, те да се школске зграде у Београду што нре и без оклевања заиста нодигну и оправе. II. Школски намештај. Све школе у Београду и Тоичидеру снабдевене су иотребним намештајем и кућевним стварима. Само у неким школама ове ствари и школски намештај делимично су искварени и не одговарају нроиисаним иравилима. Надам се да ће се ово у кратком року поправити н уколико треба доиунити. III. Учила, школске књижнице и снабдевапе сиротих ученика са ђачким иотребама. У најпотребнијим училима не оскудева ни једна школа. Али књижнице школске нису снабдевене свима препоручеиим књигама, листовима н часописима; ђачке књижнице нису још основане; и набављање потреба за сироте ученике врши се неуредно, те се тиме омета рад у школи. Све ово, држим, исправиће сс