Prosvetni glasnik
186
школски летоииС
о народним школама, а врдо је малн број школа, које на време добивају школеки нрирез. Разуме се да отуда долазе разне незгоде и за наставиика и за успех у школи. Нашао сам и таквих школа, у којима нема ни најпречих потреба, као креде, судова за воду и т. д. С тога се овоме мора поклонити највећа пажња и изнаћи начин, како да се школски прирез уредно предаје благајнидима школским. Па ни онамо где пореска одељења сама купе ирирез школски уз државни порез, не предаје се он на време и онако, како је то наређено актом г. министра од 8. августа ПБр. 7969, услед чега сам и оптужио пореска одељења у Ариљу н Ивањици. А најгоре је у оним школским општинама, које су састављене из две или три иолитичке онштине. Ту председници, махом, и не иредају школски прирез одређеиим благајницима, воћ свн иснлаћују рачуне школске и место пара подпосе, врло често, лажне квите. Премишљајући о начину како да се избегну досадашње злоуиотребе са школским нрирезом, ја сам слободан предложити г. министру: 1, да нооштри распис свој од 8. августа ПБр. 7969, те да нореска одељења морају уредно издавати у п део сваког месеца од школског буџета ; 2, да се пореским одељењима, у срезовима где нредседници сами купе порез, доставе буџета свију школа у тим срезовима, на да она ири примању пореза одвајају за сваку школу нс '/ |2 део сваког месеца из аокуаљеног оиштинског ириреза и да га предају благајницима школским. Натај начин школе би уредно примале прирез школски, иаставници не би имали никаква носла с председиицима онштинским, нити би се ови могли изговарати да извесне иабавке нису учињене, јер се нрирез школски није покупио. А да се с прирезом школским чине грдне злоупотребе, поред осталога, нека послужи за доказ и то, што се у свима буџетима школа у овоме округу и за ову, и за раније године, налазе рубрике: за препоручене листове и књиге, за Књижевну Задругу и т. д. а ни једна скоро сеоска школа нема ни препоручених књига, ии листова, ни издања Књижевне Задруге. Тек са постављањем школских надзорника иочиње школски прирез уредније да се предаје, па ипак врло је мали број школа, које су тек иоловину школског приреза примиле. Сматрам за дужност да г. министру напоменем, да пма н примерних изузетака, т. ј. школских општина, које уредно и на време предају благајницима школским прирез школски. Такве су школске оиштине: ужичка, брезовска, косјерићска, рогачичка п белоречка.
V. Школски одбори до сада су образовани у свима школским општинама но чл. 89. и 90. закона о народним школама и изабрати су школски благајници, сем у школској општини јежевачкој и душковачкој. где су председници поново изабрати за благајнике школске противно чл. 90. закоиа о нар. школама. А због замршених рачупа нису школске касе потпуно одвојене, и ако су благајници изабрати, у Мачкату, Пожези, Табановићу, Ковиљу и Б. Башти. Тога ради обратио сам се начелницима среским, да одреде по једно стручно лице, које ће рачуне школске у поменутим школским општина склопити и предати их новим благајницима. VI. Врло је мало школа, које примају све препоручене листове и које су набавиле све препоручене књиге. Највише ако сам у подекој школи нашао Просветнџ Гласник. А кад год се наредило од стране министарства просвете, да се ма каква књига или лист за школу иабави, доношена су решења, која нису никако извршивана. Наредио сам да се од нове школске године све школе ирстплате на препоручене књиге и да их у току идуће године набаве. Тако исто да отпочну иабављати књиге за ђачке књижнице. Школе: ужичка, брезовска, рогачичка, па и косјерићска чпне и у томе изузетак. Оне примају све преноручене листове, имају препоручене књиге и образовале су школске ђачке књижнице. VII. Прегледајући сам рад наставника-ца, нашао сам да нису сви озбиљно почели посао највише с тога, што они очекују премештај, и чекају да се распоред учитељски сврши. Како је новим законом ујемчена сталност, то ће од сада сви моћи тачно иочети предавања у градовима од 16. августа, а по селима 1. септембра. Ипаче сви наставници раде озбиљно свој посао, сем учитеља у Г. Добрињи, према коме ћу предузети законске море, па ако и то не помогне, предложићу г. министру да буде премештеп за казну. Како сам доцне дошао на ову дужност и за месец и по дана имао да обиђем 38 школа, то нисам ни могао овом послу ноклонити озбиљну пажњу, но ћу то урадити приликом друге ревизије, када ћу г. министру о раду сваког наставника моћи поднети детаљније извештаје. Пронисани дневници рада и др. воде се тачно. Дневник рада нисам нашао код наставника I р. Кремни, у Табановићу и Добрињи. Наредио сам им да одмах отпочну водити дневинк рада.