Prosvetni glasnik
ШКОЛСКИ ЛЕТОПИС
145
су биле остале без наставника и да се откоре нова одсљења, где су прилике за то биле. У томе времену, и то у нрвој половнпи месеца децембра, ваљало је својски радитн па лрикупљању разних података, ради склапања окр. школског буцета. — Сви подаци тачно су прнкупљени и буцет је састављен тако, да ће се имати добре материјалне подлоге за, рад у 1899. години. Тражени су и потребни подаци за контролисање појединих школских буџета, јер овп су били махом рђаво склопљенн и као таквп враћени су дотичннм школским ошнтинама, да их по примедбама поправе, а нарочито, да предвиде и унесу у буџот извесну цифру, за грађење нове школе, ако јс школа привремена и стоји у обвези да се нова сагради. По наређењу окружне власти ишао сам као члан комисије у Бадовинце и Десић, где сам па свечан начин иримио с комисијом нове школске зграде похваливши том приликом вредиоћу и пожртвовање дотичних општина и њиних грађана. Исто тако, нашао сам за потребно да сазовем одбор школе Орпдске и да подејствујем, да се лепим начином из касе школске учини помоћ школи у М. Врањској, која се ове године издпојила из школске онштине Оридске, а није имала довољно средстава, да школску зграду нреправн п снабде потребним училима. Односно наставе, могао бих поднети посебан иЗвештај о свакој преглсданој школи, али ја мислим, да то исцрпно учиним на крају школске године. Толико само могу казати, да се настава, у свима школама са малим изузетком, изводп доста добро, где год су наставници отпочелн школски рад на време т. ј. у почетку школске године. У осталим школама осећа се знатна празнина, но код ваљаних наставника, временом ће се постићи уснех у свима иредметима. Свима наставницима дата су потребна упутства о томе, како ће наставу изводити а шта је у сваком нредмету најважније. Од свих предмета највећу бригу задаје наставницима увођење ручпог рада. Многису наставници увели ручни рад ио своме нахођењу, више дилетантски, јер је мали број наставника који су свршили курс ручног рада, и који као са свим оспособљени могу тај предмет предавати. За теоријску спрему имају настанници доста прилике и да се обавесте, али се за изучавање овога прсдмета изискује практична срема, те према томе, нема могућности, да се „ручни рад" још ове школске године уведе с успехом, у све школе. Сматрајућн, да је главно правило у настави то, да наставнпк мора добро знатп предмет у коме
жели васнитати свога васнитаника, ја сам намеран, да о великом школском распусту отворим у Шапцу курс за изучавање ручног рада и да позовем све наставнике, који нису имали прилике, да се у тој техничкој дисциплини поуче п усаврше. На тај начин, надам се, да ће се настава ручног рада корисно н успешно увссти у сво школе тек почетком нове школске годино, јер ће бити довољно оспособљеиих наставннка за ту техничку наставу. Поред радионица за ручни рад, које су отворене у Крупњу и Лозници, отвориће се, у току године радионице: у Шапцу за слојдово столарство и картонажу; у Бадовинцима за слојдово столарство; у Клењу и Комнрићу за плетарство; ако буде могућносги отвориће се још две радионице за слојдово слоларство. Толико ће бити доволшо за ову годину, а по времену, моћи ће се ићи даље са отварањем радионица и завођењем ручног рада. За подизање угледних школских вртова учињен је корак, а надам се, да ће се, ове године, подићи у сваком срезу бар по два угледна врта. Наставницима који буду озбиљно прихватили овај носао, нослаће се извесна сума новаца као помоћ, а корист од обрађених вртова биће њихова. Иодижући сваке године по иеколико угледиих вртова, временом ће се увидети и Фактичка корист од њих, јер ће то зиатно утнцати на околину, и побудиће вољу за рационалнију пољоиривреду. За сада иајтеже иде са отварањем иродужних школа, јер је до сада отворено шест нродужннх школа, а послато је '20 циркулара школскнм одборима, но надам се да ћу добити извештај, да је још која школа отворена. Што тако тешко иде са отварањем продужних школа, узрок је у томе, што је расписом за отварање тнх школа остављено школским одборима на вољу, хоће ли школу отворити пли не. Што год пије законом иаређено, то школски одбори узимају олако, па тако је и с продужним школама. Кад све извештаје добијем, јавићу у којима су местима отнорене нродулше школе. Сви расииси г. Министра Нросвете саопштени су школама преко среских власти и све се школе доста тачно придржавају закона и наредаба. Што има неуредности у понеким школским општинама, узрок је привременост данашњих председника и још несређено нитање о груписању нолитичких онштина, које стоје у тесној вези са школским онштинама. Ја у опште смем констатовати, да су скоро свп наставници досга заинтересовани за школу и рад; да међу њима, с малим изузетком, влада мир 31*