Prosvetni glasnik
школски летопнс
и слога, тако да се може очекивати, да ће, иременом, школство бити знатио увапређено, а особито ако се иостепено, буде радило на нодизању наставничке снаге, и ако се наставнпцн буду држали иравог позива даставничког. Нри свем том жалим, гато морам доставити I. Министру, да сам био принуђен казиити неке наставнике због кривица, по чл. 65. зак. о народ. школама. — На име казнио сам: Актом Бр. 154 од 1. новембра 1898. год. — Писменом оиоменом наставнике школе Богатићске, г. Милана Павловића, г-ђу Ружицу Дабићеву и г-ђицу Анку Ожеговићеву — због свађања и пискарања. Исте наставнике казнио сам актом Бр. 273. од 3. новембра 1898. г.; — укором. , — нашавши, при прегледу школе, да су неуредни у дужности, и да не врше тачно прописе члана 64. зак. о народним школама. Казне су дејствовале на наставнике, јер је од тога времена у тој школи мир, а наставници уредио врше своју дужност. Вршећи иреглед школа, дошао сам био у Глоговац. Учитеља г. Крсту Војиновића нисам био затекао и тако сам извршио преглед школе сам. Учитељ је био отишао у Шабац, а није тражио пи од кога осуство од дужности, ма да је могао знати, да сам у близини његове школе и да му могу школу походити. По што учитељ није онравдао своје одсуство од дужности, ја сам га, актом Бр. 207, од 10. новембра 1898. год. казнио укором по чл. 66. зак. о народним школама. Може бити, да наставници оке казне тешко сносе, али ја сам морао савесно вршити своју дужност. Ово је мој први извештај, који је може бити непотпун, но други извештај ноказаће обилатијег рада, јер се тек сад највећи иосао отвара. Завршујући свој извештај, ја сам слободан изјавити, да ће ми бити немогуће, ио три пут, све школе прегледати, јер је школски округ веома велики, а број наставника достигао је максимум за једног школског надзорника, а уз све то админиетрација је веома развијена. И кад буду школске прилике потиуно сређеие, ипак ће довољно бити, ако се школском назорнику одреди највише до 100 наставника у област његове ревизије, јер са толиким бројем моћи ће се добро управљати, а и преглед школе вршиће се брже и тачнцје. У олакгаицу школским надзорницима, а науглед учитељству служило би, ако би се укинуо досадашн»и начин оцењивања наставника, белешком , и
завело, да се учитељи оцењују кондуитом, као и сви службенпци држашш. Не мозке се иорећи, да су школски надзорници у воликим окрузима преонтерећени дужношћу, а да им се, по времену, мора служба олакшати, јер само на тај начии, моћи ће се очекивати, да ће школски надзорници својој дужности дОстојно одговорити, да ће им се служба омилети. Госиодину Министру ионизаи Стев. Фотић, шкодски надзорник
IV. Извештај г. Љуб. Протића, школског надзорника за округ крагујевачки Госиодину министру иросвете и цркв. иослова Према члану 86 тачка и закона о народ. школама част ми је поднети господину министру тромесечни извештај о школама у повереном мп округу. Дужност шк. надзорника примио сам 8. октобра п одмах у самом иочетку имао сам врло много послова, који су се поглавито тицали снољашње стране школа: од појединих уиравитеља и учитеља добијао сам месечне извештаје у којима су ми јављали да немају ни најнречих школ. потреба ниги су школ. зграде довене ј ред. И ако сам све радио сам, ииак сам одмах све учинио, да се зграде оправе и набаве школске нотребе, без којих је иаставницима немогуће радити. Хтео сам да се учитељима учинн све у иочетку рада, па да после и ја, особито кад буду испити на крајушкол. године, од њих тражим све што су дужни урадити за васпитање школ. омладине. Са незадовољством константујем да сам у томе у неколико успео, јер школ. одборп нису изашли на сусрет мени у извођењу новог закона. 0 овоме су ме уверавали учнтељи у месечним извештајима, а и лично сам се о томе уверио, кад сам у другој иоловиии октобра и првој новсмбра обилазио школе у срезу гружанском и јасеничком. Тако сам тада у вучковичкој, закутској, годачичкоЈ и др. школама нашао да није набављен ни школ. дневник, већ су имена ђачка забележена на хартије. У трнавској школи тога као и других школ. потреба иема ни данас због чега сам молио гое.подина министра да председника школ. одбора казни. Узрок што се школске потребе рђаво набављају био је: немање новаца, — тако је гласио одговор и наставника и појединих школ. одборника, које сам код школе затицао и које сам нарочито гдегде звао као школске благајнике. А новаца нема ни данас још само зато што школ.