Prosvetni glasnik
школски лвтопис
42б
ставља, од њепзвога свесног схватања своје дужности и моралне одговорности у извршивању оних задатака, које има да испуни школска опгатина према својој омладини, према будућим грађанима својим, зависи правилнон потпуно остварпвање оних задатака, које школа има да постигне и изврши својим делокупним склопом и радом. Наставни и васпитни посао у школи, сав просветеи развитак и у опште културни напредак младога нараштаја стоји великим делом у руци школскога одбора у његовој љубави и нежности према својој омладнпи, у његовој брижљивости, заузимљивосги и свесиости при одсграњивању свију сметња и ири набављању свију потреба за правилан школски рад. Закон о народпим школама ступио је у живот 1. септембра прошле 1898. године. Тадајеи школски одбор за град Београд требало да се одмах састави и да предузме вршити и отправљати све оне послове п дужности, које су му законом прогшсане; али се у београдској школској оиштини једва досиело да се школски одбор састави тек у другој половини месеца децембра прошле године. Први свој састанак имао је школски одбор тек 22. децембра. На томе састанку изнео сам више предлога о најпречим пословима, који се имају посвршавати, а нарочито о школском буџету и каси, и о најирактичнијем брзом и иравилном начину снабдевања школа и ученика са најпотребнијим стварима. Школски одбор нашао је да су сви ови предлози корисни, правилни и умеспи, те их је без поговора и усвојио. Неки од тих предлога усвојених извршени су, а неки нису ни до сада извршени. Осем тога школски одбор имао је до краја школске године још неколико састанака. На свима овим састанцима решавано је пОглавито још и о уређењу ншолске касе; оиздавању плате истанарпне наставпицима; о оправци школа учионица и школских дворишта; о замени старих и неподесних клупа новим клупама, и о намештају школском у онште; о иодизању нових школских зграда; о изостанцима ђачким од школе и кажњавању њихових родитеља; и о испису и ослобођавању ученика од даљег школовања. Од предмета које је школски одбор решио да се изврше, остали су неизвршени овп: 1, набављање једновремено иједнообразно свију ђачких потрсба за све ђаке; 2, нроширење учионице II разреда мушке школе на занадном врачару; 3, набавка и постављање звона на палилулској и дунавској школп за сазивање ђака; 4, набавка спиеа п књига за школске н ђачке књижнице; 5, боље бојадисање школских табала; 11РОСВЕТНИ глдоник 1899. г.
6, набавка и замена клупа школских у оним учионицама у којима их пема довољно или у којима се налазе још старе неподесне клупе; 7, Отварање школских књшкарница за лиФеровање књига, писаћег материјала и других школских потреба; 8, нивелисање и уређење школских дворишта; и 9, подизање нових школских зграда. Све друге одлуке школскога одбора извршене су у главпоме, н ако не одмах и на време. Истина буџет школскн још није деФииитпвно израђен за ову рачунску годииу нити је послат Вама, Господиие Мипистре, на преглед и одобрењс^, али београдска општина уредно и без најмањег задоцњавања издаје и плату и станарипу наставницима својих школа. За ово она заслужује највећу хвалу и нризнање. Али тако се не може рећн и за вршење осталих њених дужнсти према школи и нрема својој школској омладини. Опа је врло спора у вршењу оних дужности, које се тичу набављања школских потреба у опште и подизања нових зграда школских. Навикнути старински начин набављања школских потреба, а по свој прилици и лични интереси појединпх грађана, који су одвећ изукрштани, сметају највише правилном сиабдевању школа и ђака са потребама и бр;кем подизању нових школских зграда. П Школске зграде. Својим извештајем од 27. марта ове године НБр. 166 имао сам част известити Вас, Господине Министре, да општина београдска намерава отночети још у току ове године подизање две нове школске зграде, једну за Савски а другу за Савиначки крај, које би биле потпуио довршене тек у идућој годиии. Та намера београдске општипе још сеније почела извршивати. Највећа је тешкоћа у остваривању ове намере гштање о местима, на којима би се ове школске зграде пмале подићи. За регаење овога питања одређивано је у овој години а и у пређашњпм годинама више комисија, али се још тш до сада није дошло до коначног решења. Међу тим сада се већ израђују и планови, по којима би се ове зграде имале подићи. Чим овн планови буду готови, одмах ће се, као што сам сазнао, дргкати и лнцитација за подизање зграда. Али на којемће се месту оне подизати, то се још не зна пи у школскоме одбору. У мају месецу ове године одређена је једна комисија да прегледа све садашње школске зграде, учионице н дворишта, и да обележи које оправке на њима треба извршити. Еомисија је тај свој посао извршила у присуству школских управнтеља, који су давали потребна обавештења о свима ну54