Prosvetni glasnik

школски летопис

424

Исиис одредио сам 1. јануара идуће год. за све школе, а дотл.е прикупљам податке о томе. Да бих зиао право стање нокретне имаовине школске, наредио сам, да се све школске стварп понова инвентаришу и чувају у шк. орману које мора имати свака школа. А тако исто и библиотеке школске да се уреде. Док не видим шта све има једна школа и без чега се може, наредио сам да се пе врши никаква већа набавка (на пр. Шрајберове слике, велике руске рачунаљке и т. нодоб.). Нарочито мислим да требе гпк. библиотеке другојаче уредити, како би у неку руку биле народне. Зато мислнм доцније са г. г. учитељима да удесим празнична и недељна читања иа селу са оним младићима који су свршили IV разреда, а даље иису се школовали. У том случају би шк. библиотека чинила позајмицу. Осим тога да буде и један одељак у њој набављепих укоричених књига за сироте ђаке којима би школа исте давала на иослугу, а овп би их концем године враћали натраг, те би се у орману чувале за друге нове ђаке до године. Све ово и хиљаду других пових ствари, које се сваког дана јављају на овом нространом пољу рада, постепено ће се извести и школски апарат упутити на правилно кретање. Сада је све у почетку и ја се надам да ћу вам, Госнодипе Министре, у идућем свом извештају моћи јавити, шта и колико се од свега овога поменутог извело и на делу. При крају слободан сам изнети, да у поверених ми 5 срезова има 78 школе и 101 учитељ (од којих су 65 учитеља а 36 учитељица). Да су четири школе затворене (Бегаљица, Врчин, Ритоиек и Велико Село). Да сам до сада обишао 35 школа и 52 учитеља. Да је стање здравља у ђака добро, осим у В. Иванчи и Баричу где влада дифтернја. (У првој је понустила и школа је отиочела рад, у другој се болест развија и рас.пуст још траје). Да су 3 наставнице на осуству због порођаја и један наставник због грудне болести. Да сам држао два већа (на Умци и Соиоту). Да ће 10. ов. м. бити скуп Окр. Школ. Одбора у Смедереву. Нодносећи Господину Министру овај извештај остајем понизан II а в л е М. Љ « т и 1, школскн надзорник Годшшби извештај г. М. Влајића, надзорника народаих школа за град Београд. Госиодину мипистру иросвете и цркв. иослова На основу члана 86. заџона о народним школама и према Вашем наређењу од 14. априла ове

године ИБр 3724, част ми је поднети Вам, Господине Министре, овај годишњи извештај: о пародним школама у Београду и Топчидеру. I Београдска школска општина и њен школски одбор. Град Београд чпнп за се школску општину те има све оне дужности, које су законом о народним школама нрописане за школске општине и школске округе. И београдска школска оиштина има свој засебни месни школски одбор, који је иредсгавља и који се о вршењу њенпх дужности стара. Дужности школске општине и њенога школскога одбора јесу ове: 1, да поднже, оправља и обдржава зграде за школе, станове за учитеље и школске послужитеље; 2, да даје нрописано земљишне за школе; 3, да даје огрев за школу и учнтеље; 4, да даје плату и повишице наставницима основних школа, као и наставницима оних народних школа, који су по решењу општннском и одобрењу мипистра просвете и црквених нослова устаиовљене; 5, да крајем сзаке рачунске годпне саставља школски буџет за идућу рачунску годипу и да га шаље министру просвете на преглед и одобрење најдаље до 15. декембра; 6, да набавља школски намештај и сва наставна средства, која нрописује минпстар просвете, као и књиге и пнсаћи материјал за сиротну децу; 7, да поставља и плаћа потребни број школских нослужитеља; и 8, да рукује школским фондом , који се састоји од засебног имања, или завештања, или каквих било засебних прнхода дотичне школе, а но правилима која ће о томе прописати министар просвете. За тачно намиривање школских потреба свака школска општииа мора имати своју школску касу у коју улазе законом одређени приходи. Овом школском касом располаже школски одбор но закону о народним школама и по министарским наредбама, а рукује њоме одборски благајник. Осем гога школски одбор уписује и децу за ученике I разреда основних школа, кажњава родитеље кад им деца неуредно походе школу, предлаже школскоме надзорпику ученнке за исписивање из основних школа, и т - д. Као што се види из ових а и других одредаба закона о пародним школама прописано је и одређено, да се школска онштина преко свога школскога одбора стара о отварању и обдржавању народних школа и о нзвођењу и остваривању њиховога уређења. Од веће брижљивости и заузимљивости школскога одбора, од његове љубави, нежности и нреданости према подмлатку општине, коју пред-