Prosvetni glasnik

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

69

За тим долази основна школа. Оиа би могла за ово образовање да учини премного, а данас она, Ла жадост, чини веома мало иди нимало. Она данас } г чи децу само појединим наукама, те да „знају" много, а вештиие су све иосве занемарене и свака је } т метност изостала. Међутим, стари су Грци с вештинама иочињали и основно је васпитаље мало теорије и имало. У овоме су они бшш надмашнији од нас. Зато су и надвисивалд све народе ондашае. Основна шкода данас не навикава на ред и рад и не елрема у ономе што треба за живот. С тога ни појединци ни народ не види велпке хасне од ље. Отуда је народ наш у многоме и сматра, не као просветплиште и училиште, него као кулук, као касарну. И он ће је дотле тако сматрати, докле она не стане давати боље резултате. А то ће бити онда, кад он осети видне користи од њих у животу своме. То ће пак бити онда, кад се његова деца не буду претоваривала сувише апстрактном и сухопарном теоријом а отпађивала од куће и рада, него кад школа буде кадра да оставља јача трага на њима и да их боље спрема за живот. Зато школа мора утицати јаче прво на васиитну страну у деце. Она их мора најпре упутитл у томе како се з/фшље чува и тело и одело држи чисто. За тим их мора истински иросвеЛивати: да разумеју појаве око себе, и уиитомљавати: да се воле међу собом, да воле друге људе и народ свој и све што је његово. А кроз све ово ваља да провирује навикавање на рад. Поред обичних вештина: гнмнастике, певања, свирања, цртања и пнсања, ваља увести и озбиљну пажњу поклонити и свима ручним радовима, и то и у мушким и у женским школама. Ови пак ваља да се прилагођавају не само месним приликама, него и домаКим потребама. Тако, но градовима ови радовп треба да буду вшне основице занатске, с обзиром на градске домаће прилике, а по селима и занатске и иривредне. Учење у школи дакле да се прилагођава потребама домаћим, тако, да деца оно уче у школн, што им треба у кући и у доцнијем животу. Данашње наопачко уверење, што га деца изнесу из школе, да је срамота радити, ваља да се преобрне у уверење: да је срамота не радити. И данашње васпитање, које само пуни главу мртвим знањем и лразним речима, ваља да се преокрене у васиитање, које развија најблагословенију алатљику Божју — руку човекову. Народна школа ваља да се прнближује народној кући н потребама њеним и народним. И само ће тако народно васпитање постпћп свој циљ. 7. Крајаи циљ У свему овоме досадањему није главно оно, што дете уради п начини, но сам рад и навикавање на њега. Ваља 'да се васпита омладина, која не може да буде беспослена. .Теност и нерад — то су особине необразована човека н дивљнх народа; рад и вредноћа — то су одлике образованих људи и цивилизованих народа. Васпитање ваља прво да иро-