Prosvetni glasnik

768

ПГОСВЕТНП ГЛАСНПК

Еод науке о всри, у нижим разредима, негује се много црквено певање, уз приче из старога завета. У вишим разредима предаје се Христова наука и историја цркве, али тако, да ученици све лако могу да упамте и схвате од самог праћења наставног предавања, без нарочитог учења код куће. Овога ради нису допуштена никаква критична коментарисања, него се ограничавају само на просто излагање Факата. Како већ пре споменух, науку о вери иредају у разним разредима разна лица (обично разредне старешине ил и наставник немачког језнка пли историје), ну увек се иази, да су то опробани и цримерни наставници, који ће својим угледом и радом допринети, да наука о вери плодно п корисно утиче на морално и етично развијање ученика. Код немачког језика обраћају особиту пажњу на тачно и течно читање с разумевањем. Зато се у њиним гимназијама сваког часа и у свима разредима чита, и само се из штива црпе потребна поука. Кад ученик прочита, онда исприча својим речима садржину штива. Граматика је код њих сведена на најпотребнија аравила, која иак никако не уче ученици но деФиницијама, него само из примера и исправљањем ученичких одговора. У нижим разредима држе се по некад и вежбања у диктовању, да би се ученпци боље утврдили у интерпункцији. У вишим разредима се сва наука из матерњег језика своди на читање и држање аредавања. Сваки је ученик дужан, да се сиреми, да држи предавање о пзвесној теми, коју му наставник зада. Обично ,је то нешто из лптературе. За ирипрему за иредавање да наставник ио некад н месец дана рока, према тежини и обиму предмета. При таким предавањима осталп ученици само слушају, и наставник пази на изговор, на чистоту језика н на саму садржину говора, те исправља и допуњује према нотреби. Тим предавањима принисују врло јаку и важну васпитну моћ, те их зато употребљавају не само код матерњег језика, него и код историје, геограФије и нриродних наука. Учење на памет појединих песама (нарочито патриотских) негују само у извесној мери. На писмене саставе полажу врло велику пажњу и скоро сваког часа задају по један домаћи задатак, док школске сасгаве ређе дају. Строго се пази, да садржипа састава одговара потпуно ученичком развићу. Задатке за које ученик није дорастао, или који бн му били опет сувише лаки, не сме наставник ни пошто да зада. У најнижем разреду (зех1а) задаци су: вежбања у интерпункцији, диктовање и из науке о облицима. У цит1а такођер диктовање, вежбе у интерпункцији и препрнчавање онога што су нретходно (истог часа) чули (обично басне, нричице, анегдоте). У с[иаг1а долазе вежбе у диктовању и у препричавању краћих прича или историјских момсната.