Prosvetni glasnik

766

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

из библдотека за позајмицу? То неће хтети ни један иаметан човек већ из тога разлога, што у тпм књижаидама дечијих списа иикако и нема. Пу рећп ће когод да има врл.о много ђачких књижнида. Нема скоро ниједне више школе да је без ввих. Сасвим је тако. Ну како стоји са наставном вредношћу тих књига? Чему служе оне у опште? Зар се не дешава и сувише често да оне задовољавају само радозналост, да се у опште мало читају, да је избор самих књига као и ред којим се читају остављен просто ђачкој некритичности? Па како може у таком случају дечија лектира изазвати душевни прогрес? Према томе не може се порицати, да, бар, у Немачкој у многим школама нема ђачких књижница и да у безбројним другим школама не постиже се права добит од тих књижница. Овде је готово исти случај као и са народним библиотекама, које се истина, нарочпто у последње време, јако подижу, ну којима се сразмерно мало њих користи. Заиста, ко није још као дете навикнут, да самостално књигу чита, тај ће и као човек врло ретко узети књигу из народне библиотеке, п оснивање народних библиотека — па ма то потицало из тако важних побуда — биће доста бескориено све дотле, докле год школски ормани не буду пуни дечијих сииса. Што то није до сад учпњено изгледа да су томе крпве у првом реду власти, а затим богаташп. Држава у Немачкој не наређује тако што ни законом, нити даје новац за то. Богаташи, истина, завештавају и поклањају каткад понешто цркви и многим другим установама, али школи готово ништа. Ипак не би било право, кад и учитељи не би за ово зло косили бар један део кривице — ја мислим шта више главну кривицу. Кад би они озбиљно били прожети нотребом добре, обплне књижнице за сваку па и најмању школу, и за сваки разред почевшп од прилике од III или IV раз.; зар они тада збиља не би нашли средстава и путева да дођу до таке књижнице ? Добра је воља увек чинила да је и оно могуће што изгледа немогуће, али баш овде већином нема те добре воље. То се истина врло често увиђа, али и овде иде то као и обично у животу; између сазнања потребе и њеног извршења налази се велпки простор, при чпјем прелажењу многи се пре времена заморе. Да бисмо били пупи добре воље и ножртвовања, што ће нас довољно оснажити да материјалне сметње прескочимо, морамо се претходно уверпти о прекој потреби дотичне ствари. А) Потреба домаће лектире дечијих списа Ниједна школа не сме бити без ђачке књшкнице из ових разлога:: I. Свакн учитељ треба и мора на томе радити да себе ученику учнни непотребним, или другим речма: он мора васпитавати ученика у