Prosvetni glasnik

772

просветни гласник

корист: они бескорисни, боље да сам казао излишни уводи и изводи, са свим су с) т вигани. Домаћа лектира служи у исто доба и за припрему и за понављање. Да би ученици, и пошто врате књигу, имади што год у рукама, може им се наредити да кратке изводе из књига унесу у своју историску свеску, где ће се у исто доба и наслови по реду исписивати. Осим тога ученици ће већ, бар у добрим школама, имати махом у рукама „изворну књигу". Историска настава тражи дечју дектиру која ће с њом ићи упоредо, али пе само што ће се на тај начин у души детињој створити много очигледнпја и стварнија слика, већ што се само тако може постићн у неколико потпуна слика историска. Нарочито у народним школама ученик нема прилике да чује штогод и о историји света. А ово је историја исто тако важна за разумевање народне прошлости као и за разумевање садашњег националног стања. Шта чује ученик народних школа, а врло мадо и ученик понеке више школе, о ослобођењу Америке од Енглеске, шта чује о ослобођењу робова у Америци, шта о значајном политичном, индустријском и социјалном развићу Енглеске, о веаиким талијанским тековинама у овоме веку, шта о колонизацији Сибирије? Па ипак понека књижица, нир. из Хориове дечје библиотеке: о Вашингтону, ВилберФорсу, 1 ) Виктору Емачуелу и Ирмаку, 2 ) може зачуђеном погледу детињем отворити нове светове и пробудити племенпту жудњу за сазнањем. Приликом наставе наставник се пе мора дуго на том задржавати ; већ може на те ствари упутити као на нешто познато, може оно што је мало њих читало и за остаде употребити, а може опет и друге подстаћи на читање тих књига. Јер нричанл појединих дечака о ономе што су читали, прибавиће више читадаца књижницама појединих разреда него ли препоручивање наставниково да се чита ово идн оно. 2. Настава у језику а) Читање. Око овога не морам трошити много речи, јер је јасно само по себи од кодике је користи домаћа дектира за извежбаност у читању, а нарочито онда кад деца своје књиге код куће на гдас читају. Само ће онај научити добро читати, који је за време дугих вечерп често на гдас читао. Он ће у исто врехме и то научити да пази на садржину онога што чита. Ко на гдас чита код куће какву занимЈБиву књигу, тај неће никада читати саме речи. Ово ће добро доћи за читање у школи, што ученик постепено овде не чита само речи, већ и размишља при читању. Овде се оиажа још и то, да већ од прилике од

') Вилберфорс, славни енглески Филантроп, рођен 1759. год. Као носааник у доњем дому иокренуо је литање о ослобођењу црнада и није нитање наоуштао. докле јод се његов иредлог ннје остварио. 2 ) Ирмак, поглавар колачки, открио Сибирију за владе Ивааа Грозног у 16. веку.