Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

77$

свршетка III раз. треба деди давати књиге за читање. Јер чим су се деца колико толико извежбала у читању. она читају врло ревносно и у недостатку других књига читају своју читанку дотле, док поједине чланке ие науче на памет. С тога се треба користпти том њиховом лепом ревношћу и дати им на читање наше драгоцеио благо: народпе песме, приче, скаске и приноветке за мдадеж. Тиме ћемо их неописано обрадовати. Који су у својој осмој, деветој и десетој години ревносно и радо читали, те ће доцније бити излишно на то опомињати кад дођу у доба од 13 — 14 година. б) Писмени састав. Овде тврдим, 'да ко код куће не чита много и. не чита оно гато је добро, тај неће никад умети написати какав добар састав по садржипп и облику. То је способност коју ученик мора сам стећи и у томе му насгавник може сразмерно врло мало помоћи. Штодечја лектира чини тако важну и потребну услугу унраво овде, где треба постићи један тежак и потребан задатак, то најбоље показује да се она ни у којем случају не сме у школи занемарити. Као што добре књиге стварају добар стил, тако га опет рђаве књиге кваре. У првом случају нестаје надутости, Фразирања, рђавог и иретераног изражавања, а у другом се јавља неспретност у изразу, оскудица у мислима, примерима и т. д. 3. Природне иауке Нод овим именом овде разумемо нриродне науке и геограФију. Ми можемо допустити својим ученицима да путују само по околинп. али бисмо с њима радије пропутовали кроз све оие земље и градове, пгго се у настави спомињу. Кад то не може бити, онда бар имамо једну накнаду за то, путописе других о дотичним крајевима, а пре свега о открићима. Ученици се врло радо машају за те путописе. Њпх привлачи смелост и мудросг пионира рода човечијег-. Они прате са великом пажњом њихове авантуре н бескрајне тешкоће које су подносили, ново и непознато њих дражи. Нема дечка ко.ји би оставио непрочитану Станлејеву 1 ) књигу о проналаску Ливингстона. Исто тако стоји и са описима појединнх открића у радионицама. Тиме се Фантазија и ум највише драже, долази се најбоље до нознавања ц разумевања тековина на свим областима технике; буди се поштовање, шта више дивљење према раду рода човечијег и његовим плодовима. Ми смо довде износпли разлоге, на основу којих нам изгледа да је домаћа дечја лектира потребна. Из свега довде реченог показују нам се у исто доба: ') Станлеј један од најславнијих аФричких путника и псиитивача, рођен 1843. год. Године 1869. послан од Њујоршког листа Херолда да тражи Ливингстона, који се у Афридн изгубио. Станлеј нађе Лпвпнгстона на језеру Тангањнка. По повратку са свога пута Станлеј написа врло интересантну књигу: „Еако сан нашао Лпвингстона? в Прев.