Prosvetni glasnik

774

ПГОСВКТНИ ГЛАСПИК

Б.) Начела при избору књига за дечију лектиру I. Што се тиче садржине, то морају бити књиге које ће стварати карактере. За то су најбољи животониси, прнповетке, гатке и нриче. (А код нас нарочито народне песме. — ПревЛ. Овде у исто време добијамо и мерило за избор књига, које нису у ирвоме реду ноучве већ забавне садржине. Таке ириповетке треба само тада трнети у ђачкој књижниди, ако имају своје моралие вредиости. Ово ће бити само у том случају ако су истините, т. ј. ако по суштини својој одговарају истини (не морају бити са свим реадне). Овај посдедњи случај имамо код прича и гатки. У књигама се не сме лажно идеалисати, али се тако исто не смеју износити ни провалије које постоје у друштву и животу. Увек се мора к томе тежити, да се читалац подигне на виши ступањ. Добро треба представити у борби с рђавим. У овоме двобоју може до душе каткад изгледати као да добро привидно подлеже, али нипошто у ствари. Из броја тих прича треба избацити све грозне, канибалске ириче, које говоре само о убиствима, смрти, или о чулиој љубави. Оне не подсти.чу Фантазију, већ је само драже и узнемирују; оне утичу врло рђаво и често су пута код деце биле повод самоубистну. Овде би се могла нанисати опшпрпа и важна глава о несавесности многих издавача и књижара. У место тога ја ћу упутити на издања најважнијих „дечијих списа". По нашем мишљењу вреди преноручити особнто за народне школе ове збнрке: БшуегзаЊЉНоЉек 1иг сПе Ји§еп(1, Оеог. Кгопег, 81ии§аг1. Ногпз ип(1 Носкегз Ји§еп(1зсћг11'1;еп. Ргапг НоДтаппз Ји§епс11л1)По(:ћек, б1и11даг<;. Каг1 Р1ешт1п§, 61о§аи. Оио братег, 1,е1рм§'. Уо1кз- инс1 Јидеп(1зсћпЛ. Од списатељки да поменемо нарочито Ј. бруп, 0. \\ г !1с1егти1;ћ. Ово последње у мањој мерп. За даље читање упућујемо на дечије списе, које треба да је прочитао сваки учитељ (ВегПп, Уег1а§ уоп 1;. 8сће1ће). II. Дечија књижевност поучне садржине. Ове ће књиге често пута у исто време будити и религиозно-моралне осећаје, така је велика већина историских књига — тако нпр. и Станлеј у књизи: „Како сам нашао Ливингстона?" Ове се књпге могу распоредити по одељцима: а) Прича и Историја. Ове књиге треба такође уредити и то по времену и наррдима. Ученпцима треба нрепоручити да из струке бирају оне књиге, што прате дотичну историску наставу. б) Географија. Путописи. в) Природне науке. Проналасци. Што се тиче облика, књиге треба да су напнсане лепим језиком и стилом; оне не смеју бити досадне већ морају бити занимљиве, иначе ће ученик изгубити вољу да их чита и оне ће без икакве користи лежати у књижници. А пре свега оне мо-