Prosvetni glasnik

784

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

За рад у забавиштима прописује се и нарочити програм. У неким забавиштпма надазио сам само краће одређено колико из чега треба узети; а у некима се детаљније именују песме, игре, и напомиње се одакде (из које књиге) треба шта узети. У главноме програм обухвата

ово и оволико: молитвиде у песми и прози 7—8 „ „ певању 7—8 песме с покретима 14—15 „ без покрета 18—20 „ са играма 12 — 15 игре (већином опет с невањем) око 20 игре тихе 4—5

Сем тога има у програмима око 20—30 тачака о учењу на ред, вежбању у говору, о очигледном посматрању и т. д. Да би певање ишло лакше и лепше нека забавигпта имају хармонијум, којим забавиља прати по који пут певање дечје. У једном забавишту нашао сам и клавир; а у другом, где раде калуђерице, пратила је забавиља калуђерица дечје певање хармоником. Осим поменутога у неким забавиштпма има у трпезарији који душечић или креветац где могу и поспавати мало она деца која у подне не иду кући. Све је дакле предвиђено, за све се старају људи који појме шта треба деци и дечјем забавишту. Напред сам поменуо, а из до сада изложеног види се, да је и за рад у забавиштима потребна нарочита вештина, нарочита спрема. У Чешкој (а тако и у др. земљама где се забавишта модерно уређују) постоје нарочити курсеви за спремање забавиља, полажу се испити и добија се сведоџба о спреми, па се тек таким забавиљама поверавају деца и забавиште дечје. У многим забавиштима налазпо сам приправнице шш помоћнице, које се ту вежбају. На више места старији разреди женских грађанских школа (као што су наше девојачке шкоде) - долазе у дечја забавишта да гледају и да се ученице саме вежбају у раду исто онако као што чине ђаци учитељ. школа у школама основним. За ученице грађанских жен. школа ово вежбање у дечјем забавишту има особите вредности. Јер оне, ако не буду забавиље, биће мајке; а мајкама је веома нотребно да виде рад у забавиштима. Еад бих могао, ја бих натерао све мајке и сваког родитеља, да проведе који дан у забавишту, да виде, да се науче како децу треба занимати и забављати. То би им врло много вредило, то би им врло много требало. Јер колико је родитеља који умеју деци дати, створити лепе и корисне забаве, а колико је таквих који се жале како им деца досадише несташлуцима и штетама, па и по којим неваљалим делом ? А деца све то морају чи-