Prosvetni glasnik

694

ПРОСВЕТНИ ГЛАСНИК

•ставница и ако није за овај иосао спремана, ипак је практиком доста постигла и родитељи дају радо децу у Забавиште. Учитељици је препоручено да нађе удобнији локал и да прима одраслију децу. У школском одбору настаће се, да се у Шапцу отворе бар два Забавишта правилно уређена. У округу постоје две школе, у којима одраслије девојчице изучавају женски Ручни Рад. Једна је у Л.озници а друга у Шапцу. Учење у тим школама траје пеколико година, а од радова учи се: ткање српског платна, кројење и шивење рубља (белог веша) и кројење хаљина. ПТкола у Шапцу боље наиредује, јер има бољих средстава, а осем тога у тој школи раде три оспособљене наставнице, а у Лозници ради само једна. Обе школе стоје под управом Женског Друштва. Управе се, по могућству, труде, да даље напредују и да одговоре своме задатку. Јеврејска школа у Шаицу. Ову школу походе јеврејска деца, која се уче у нашим народиим школама. Ова школа постоји. да обучи .јеврејску децу у религији, и тога ради у тој се школи. учи Библија на старом јеврејском језику и преводи се по могућсгву на српски језик. Црквено школска општина изјавила ми је: да би било веома нужно, да се ностави један спреман учитељ јеврејске вероисповеди, који би предавао религију јеврејској деци у српским школама, на српском језнку. Тим начином желе представници општнне да се преда потиуно забораву данашњи јеврејски (шпањолски) језик и да им деца буду у правом смислу Срби, јеврејске вероисповеди. Ова је ствар, по моме мишљењу, од важности, и ову представку црквено-школске општине требало би узети у призрење. III. Школске зграде. Округ подринскп, и ако се рачуна међу најимућније крајеве наше отацбине, ипак се, у погледу школа, не може на нрао месго истаћи, јер знатан број школа не одговара сувременим захтевима школским, нити се такве школе могу и даље трпети. Значајно је да стари подрински округ има лепших школских зграда, и да је у погледу просветном уређенпји од сгарог шабачког округа, а међу тим, познато је, да је стари подрински округ доста сиромашан, и да му је тешко подизати прописне школске зграде. Срез посаво-тамнавски, који је у свему оличена лепота, са школама стоји најгоре. Као школски надзорник, увидео сам одмах ову просветну невољу и настао сам са окружним школским одбором, колико је било могуће, да се школе у округу подижу и да. се то важно нитање кроз кратко време сматра као свршено. За две године учињене су знатне промене и сада се граде школе: у Метковићу (мачванском), Јаребицама (школа са 4 одељења), Иаменици, Накучанима, Каони и Горњој Буковици. По времену морају се подићи школске зграде у овимместпма: ТабановиЛу, Узве&у, Црниљеву, Свилеуви, Јаловику, Меховинама, Дебрцу, Месарцима, Чокешини, Зајачи, Ковиљачи, Љубовији, Оровици и Доњој Бадањи. И ако се доста нажње па ово питање нолаже, ипак се мора још живље радити, ако се хоће да школе у округу буду ваљано уређене. Све ове општине располажу извесним капиталом и у најкраћем времену могу се потнуно спремити н нове школе ноднћи. У току ове школске године подигнуте су и примљене нове школе у Коцељеви, добрићу и Раденковнћу, о чену је министарство, у своје време, извештено.