Prosvetni glasnik

ШКОЛСКП ЛЕТОПИС

693

у Комирићу. У тим школаћа иредавало се: Српски језик с писменим саставима, Рачун с Геометријом, Пољопрпвредне поуке, у неколико Наука хршнћанска, Земљопис с новијом поделом и Историјом, а ио могућству и Ручни Рад. Учеиици су походиди шкоду махом у недељне и празничне дане а наставници су доста марљиво радили. Најбољи је успех постигнут у Елењу, Липодисту и Бадовинцима. Грађстска школа у Лозници. У овој шко.ш у оба разреда радила су два наставника. и то: .један до краја месеца марга, те је упућен на наставнички курс Ручног Рада, а други је предузео рад и довршио предмете по наставном програму. На испиту су оба наставника наи.чменце испитивали ученике. Испит је држап 8. јуна под мојим руковођењем а у присуству школског одбора. 0 самом раду наставничком могу се изразити да је врдо добар. Наставници су се трудили да насгавне предмете марљиво и методички обраде, а заложиди су се, колико им је било могуће за напредак и опстанак те школе. При свем том приметио сам, да за рад у Грађанској школи, а нарочито у старијим разредима, треба мало већа знанствена спрема, и да би наставницима ових школа требало дати могућностн да изучавањем каквог вишег курса своје знање прошире и усаврше, те да поред методичне вештине у раду, прибаве и добру научну спрему. Ова Грађанска школа слабо је снабдевена и тешко се одржава. Ире свега, општина је одвећ оптерећена издацима на плате наставника оси. школа и услед тога веома тешко подноси новчане жртве за одржање Грађанске школе. Ма да се од стране надлежне власги предузимадо све што се могло за опстанак ове школе, ипак је одзив од стране родитеља и грађана врло слаб. Грађани нерадо дају децу у ову школу. Није им довољно популарна, а законске обвезе нема за ову школу. Тако у оба разреда нема више од 2и ученика. Ако се нове године школске не уиише бар 10 ученика, онда не би требало постављати и трећег наставника, јер би тако школа, без ђака, скупо стала државу и општину. У осталом, настаће се најживље, да се ова школа одржи већ и са тога разлога, што је Лозница пограиично место, па је потребно, да има више училиште. Девојачка школа у ЈНаицу. У овој школи, у оба разреда, радиле су две наставнице, иоделивши наставне предмете овако: једна је наставница (г-ђица Анђелија Спајићева) нредавала: Српски језик с писменим саставпма, Немачки језик, Историју општу, Науку Хришћанску, Женски ручни рад и Певање. Друга наставница (г-ђица Наталија Обреновићева) предавала је: Земљопис, Рачун с Геометријом, Јестаственицу, Физику с Хемијом, Краснопис и Гимнастику. Обе наставнице радиле су веома марљиво и ревносно. Наставне су предмете ио програму и методички обрадиле. У свима наставним нредметима, а нарочито у математици и прпродним наукама постигнут је врло леп успех. На васпитну страну обе су наставннце довољно пазиле. Приватне школе. У Шапцу ностоји, ио одобрењу Министарства просвете, већ неколико година, дечје Забавиште. То забавиште походило је ово године до 30 деце од 3—6 година. Деца су учила песме, декламације, молитве и разне игре дечје. Рад је у Забавишту приличан. На- \