Prosvetni glasnik

НАУКА И НАОТАВА

ПРИРОДНО - МАТЕМАТИЧКЕ НАУКЕ У СРЕДЊИМ ШКОЛАМА (Из »Посебне Педагогике« д-ра В. Бакића)

1. Жатематика. а) Математичка је настава врл.о важна за образовање интелекта, али ту могу бити застуиљени и ирактичии и естетички интереси. I. С интелектуалне стране: 1) Математика је најтачнија наука; зато је математичка настава најбоље средство за тачно и оштро логично лшшљење, у ком.нема изузетака. — 2) Математика је најаастрактнија наука; зато је ова настава најподеснија за. вежбање у апстрактном митљењу. — 3) Математика је чисто дедуктшна наука; зато,се овде ученици могу најзгодније увести у дедуктивно мишљење. — 4) Математички су принципи ирости, и зато се и овом наставом боље утиче на научно уверење ученика. — 5) Тих принципа нема много. зато их ученици могу лако схватити и запамтити. — 6) У математици владају комбинације, и зато ова настава утиче и на развијање комбинативне фантасије. — 7) У њој има небројено комбинација; с тога овде има могућности за бескрајно вежбање. — 8) Математички су изрази кратки и прецизни, а то утиче повољно и на аогично мишљење и на правидно изражавање мисли. 9) Математика има посла с количинама, с бројним и иросторним односима, с помоћу којих се могу тачно представити и односи времена и кретапа, и тако у математичкој настави ученици се упознају с тим најопштијим облицима, у којима се јавља наше искуство. — 10) Математичке су истине најубедљивије, и у погледу на истипитост друге се науке угледају на њу; а то је врло важно за образовање разума. 11) Математика је основна или иомоКна наука за друге неке науке; као за астрономију, статистику, Физику и друге природне и социјалне науке, и због тога добива већу важност при општем образовању. — 12) У математици влада темељитост и неирекидност мишљења; зато је матемапросвктни гласник, 1900., 2. 46