Prosvetni glasnik

698

ПРОСВЕТНН ГЛАСНИК

тичка настава најбоља „духовна гимнастика", и математика је најзгоднији предмет за тако звано формално образоваве. II. У ирактичном иогдеду важна је аримена математичкога знања, нарочито у трговини и у занатима, у домаћој и пољској привреди, у разним техничким струкама — инжењерској, архитектонској, машинској, војничкој и т. д. III. Математичка настава има везе и с естетичким односима, а нарочито проучавање геометријских обдика и конструкција, где се пази на симетрију и пропордију, на јединство у многостручности, на правилност и чистоту при изради цртежа, модела и т. д. IV. Најпосле, математичка се настава може довести у везу и с моралним животом човековим, у колико проучававе математике навикава у опште на тачност и правшшост, на законитост и равномерност, те се то може применити и на правилно мерење и правично оцењивање вредности. б) Учење аритметике и математике расиоређује се обично тако, да се у нижој гимназији пређе аритметика упоредо с науком о геометријским облицима, уз коју иде и геометријско цртање, а у вишој се гпмназији учи права математика, као наука, и то иду кроз све разреде упоредо алгебра и геометрија. — При избору материјала пази се на напред поменуте задатке ове наставе, на њену непрекидност и на иостуиност у излагању математичких истина. в) Овде се употребљавају редовно аналитички, хеуристички и генетички метод и диалошки обдик предавања. Најважније је при овој настави, да ученици свагда мисле о оном шта раде, и то да сами анализују и решавају задатке, да сами нзналазе правила и обрасце, да сами доказују математичке тезе, да сами увиђају математичке аксиоме, и да сами праве конструкције и планове. А где је нешто тешко за схватање, ту наставник помаже, показујући им, како иостају разне математичке истине и како се долази до њих; а све то чини у разговору с њима. — У вишим разредима може се неки пут употребити и синтетички метод, али и ту мора бити саморадње код ученика. г) Наставна су средства овде: згодни иримери, објашњавање и решавање задагака, модели и прављење модела, цртање, мерење, прављење планова и конструкција, уџбеници са задацима и т. д. — Примери се узимају из економије и трговине, из географије и историје, из статистике и природних наука. Том приликом упознају ученици новце и мере и вредност разних ствари, и памте неке важне бројеве из историје, геограФије и других наука. — Употребом књига, у којима има разних нерешених рачунских задатака, уштеђује се време, које би се иначе утрошило на диктовање и писање задатака, школских и домаћих. — Цртање је врло важно средство за учење геометрије, и с тога се оно редовно