Prosvetni glasnik

46*

НАУКА И НАСТАВА

699

употребљава п као средство за објашљавање и као ередство за вежбаае и уиење. д) При усменом рачунању у најмлађим разредима поступа се на једном часу предавања од пршшке овако: Наставник каже унапред, шта ће до^ичнога часа радити из рачунаља, па онда стави задатак, тражи да се он понови, пита како се израђује, и онда остави мадо времена ученицима да размисле и тихо у себи израде тај задатак; па после тога прозива поједине ученике и пита их за ресултат, и како су дошли до тога ресултата. За ово последње пита наставник с иочетка, док се ученици не упуте у иравилном решавапу задатака, и доцније, кад поС } г мн>а, да ли је неки ученик правилним начином израдио задатак. Казујућп ресудтат, ученици у исто време ионављају и задатак. — За усмено рачунање задају се лакши и простији задаци, с мањим бројевима, шш с таквим бројевима, који се дако памте, и то више с целим бројевима него с разломцима, више с десетним разломцима него с простима, впше у примерима него у чистим бројевима. — Тако се поступа и с другим задацима. Ну код свакога задатка наставник обраћа пажњу ученика на оно што је једнако шш сллчно у решавању задатака, на неке олакшице у раду и на скраћивање рада, и побуђује их згодним питањима, да они сами изнађу иравило, или простији начин решавања; па кад се то, уз помоћ наставникову, постигне, онда се ново правидо иримењује на израду нових задатака. Све се то ради, по могућности, само усмено. При иисмсном рачунању поступа се слично томе: Наставник одреди једнога ученика да пише на таблл задатак, који он претходно јасно искаже, а један ученик понови.; затим пита друге ученике: којом ће се врстом рачунања израдити тај задатак, зашто треба тако радити, како треба према томе поставити задатак за решавање, како ће се отпочети рад, како продужити и свршити, и какав ће се ресултат од придике добити. Посде тога одреди једног ученика с места, да израђује задатак и да казује ономе код табле, шта ће написати; у том му могу помоћи и други ученици. Кад се тако изради задатак, онда га један ученик понови заједно с ресултатом, и с почетка се понавља и начин решавања задатка. На овај начин суделују ири изради једнога задатка сви ученици, јер они не пишу ништа на хартији, него сви гледају на таблу, пазе шта се ради и помажу при том. Тако ће пре научити правшшо поступање при решавању задатака, него кад би преписивали оно што се ради на табли. — Овако се поступа и код других задатака, док се не нађе иравило шш образац, по ком се посде решавају други задаци, истога часа и доцнијих часова предавања, пазећи при том увек да ученици добро разумеју оно што раде, и да умеју и сами наћи правило шш образац, кад би га заборавшш, а не да науче образац механичкп на памет, па кад га забораве, онда да не могу израдити задатак ни обичним начином.