Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

701

сви ученици ; иосле се ирелази на изнадажење правила и образаца, који се, на послетку, утврђују и примењују при израђивању нових задатака, конструкција, нданова, модеда. — С почетка се употребљавају простији задаци, да би ученици брже упознали поступак, и да би лакше схватили и пронашлп правило; а и доцннје, кад израђују заплетене задатке, они их растављају и своде на просте задатке, да би их лакше решили. — Пошто ученици добро схвате начин и ток рада при решавању појединих задатака, који су на табли израђени, онда могу покушати да израђују задатке самостално, у школи и код куће. А да би запамтили утврђени ред којим се то ради и цео поступак при том на ситно, може им се допустити, да претходно иреииту с табле бар један потпуно израђен задатак, заједно с дотичном Формулом. Било би сувишно и дангубно, кад би ученицп све задатке с табле преписивали. А било би противно начелу саморадње, кад би наставник сам све показивао на табли и давао готове обрасце и правила ученицима. Ово би био догматични начин предавања, који најмање може поднети у математичкој настави, јер математика није предмет памћења, него је предмет логичкога мишљења. При математичкој је настави врло важно, да се у почетку положп добар темељ и да се све што долази доцније наслања на оно што је претходило, тако да се једно из другога генетички изводи. У другим неким наставним предметпма могу се неки одељцн одвојпти и засебно проучавати, без везе с другим одељцима; али у математици је то немогућно, јер овде се сваки виши ступањ наслања на нижи ступањ, и овде сваки нови корак у наставном раду зависи од претходнога. С тога се у овој настави мора пћи полагано, али тако да се непрекидно напредује, и да ученици са задовољством осећају то своје напредовање. А кад би се ишло сувише брзо и предавало сувише тешко, тако да се аритметика и математика већ од почетка показују као са свим апстрактни предмети, онда би многи ученици заостали, и још би могли бити погрешно оцењени, као да су неспособни за математичку наставу, и, услед тога, и за вшпе образовање. Има ученика, који имају природна дара за математнку. Они се познају по том, што брзо и лако схватају предавања из рачунице и математике, без многога објашњавања, и што они сами изналазе разне начине и олакшице за решавање задатака, сами траже правила, обрасце и доказе, сами састављају и задатке, и решавају их самостално. Ну има и таквих ученика, који имају слаб дар за математпку; али њих никад нема много у једном разреду, или у једној школи. — У сваком случају настава напредује одмерено тако, да бар три четвртине ученика у једном разреду могу пратити предавања и успевати у математичкој настави; а слабим ученицима мора се помагати и ван часова предавања. Учење је аритметике и математике тетко нарочито због тога, што се при том непрестано напреже сила мишљења, а мало има чулних сред-