Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

703

5) Најпосле, проучавање живота неких животиња и непроменљивих природних закона може утидати и на морални развитак ученика, ка.д се у њих буди сажаљење према животињама и осећање радости при напредовању биљака, и кад се неке сталне особине у животиња примене на људски живот (н. пр. преко басана), а с друге стране, кад се забрањује и спречава мучење животиња, разваљивање птичјих гнезда и кварење биљака. Поред тога, природни закони упућују на сталност характера, на доследност и озбиљност. Проучавањем природе боље се разуме удога човека и човечанства у свету. Јасно схватање природних закона ослобођава нас и од страха, који је често неоснован, јер дол'ази од непознавања живота и природе. Према свему томе, настава природних наука је врло иотребна, тако да се сад не може сматрати за образована човека онај, који нема у приличној мери знања пз тих наука. Од образованога човека захтева се, да колико-толико разумева природне законе, њихову узрочну везу с индивидуалним и социјалним -животом људским, и њихову многостручну примену на људске радове, који су, с помоћу природних наука. знатно олакшани и унапређени тако, да су дали нов полет делокупној материјалној култури, а с њом и духовној. 6) Наставни материјал из природних наука расиоређује се у гимназији обично овако: у најмлађим разредима (I. и II.) уче се зоологија и ботаника, као описне науке, и то бива упоредо тако, да се зими учи претежно зооологија, а лети ботаника — нарочито при екскурсијама. Овде ученици упознају многе јединке у разним класама, Фамилијама, родовима и т. д.; а у V. и "VI. разреду уводе се они у анатомско и физиолошко посматрање биљака п животиња, заједно с посматрањем човечјега тела и његових органских Функција. У средњим разредима уче се експериментална физика н хемија с минералогијом, а у најстаријим разредима (VII. и VIII.) учи се физика опширно, а минералогија с геологијом (у "VII. разреду) у кратко. При избору наставнога материјала пази се нарочито, да се добро упознају характеристични иредставници разних група у јестаственици, што је потребно за класиФиковање природних предмета; а из Физике и хемије показују се поглавито оне појаве, на којнма се најјасније могу представити поједини природни закони. Није нажно да се пређе много материјала, него да се оно што се одабере, свестрано проучи, и да се при том ученици упуте, како ће сами иосматрати и експериментовати, описивати и поредити, учвршћивати и тумачити. в) При овој настави употребљавају се методи: аналитички, генетички и хеуристички. Природни предмети и природне појаве посматрају се најпре свако за себе, па онда по групама, и описују се оним редом, како постају и како се развијају. Оно што је сложено, раставља се на делове, па се разгледа у појединостима. Све то раде сами ученици; они