Prosvetni glasnik

704

ИРОСВЕТНП ГЛАСНИК

траже и скупљају биљке и мииерале, описују их и распоређују; они посматрају разне животиње и природне појаве, кдасиФикују их, истражују узроке и законе и т. д. Наставник им у том помаже: обраћа им пажњу на характеристичне особине појединих предмета, да би их боље унознали; даје им упутство за учвршћивање предмета; показује им неке ствари и врши експерименте у школн; води их у екскурсије; подсећа их на ово што су раније посматрали; побуђује их -на размишљање о постанку и развитку неких тела, о међусобним односима и о узрочној вези у природи и о природним законима. — При том се употребљава понајвише диалошки облик предавања, којпм се ученици могу много јаче заинтересовати за природне науке, него самим предавањем п показивањем с једне стране, и слушањем и понављањем с друге стране. С тога наставник не треба ништа да, показује и саопштава ученицима, што они могу сами опазпти и пронаћи. г) При настави природних наука употребљавају се разна средства за разумевање и за памћење, и то: 1) правилно иосматрапе природних ствари и појава, било то при екскурсијама, или да се предмети донесу у школу, у којој имају и нарочите збирке природних предмета; 2) ексиерименти, нарочито за Физику и хемију; 3) посматрање иреиароваиих ствари, које се чувају у кабинетима, као: испуњене животиње и животиње у шпириту, пресоване биљке, прерађени минерали и т. д.; 4) модели, нарочито за унутрашње делове човечјега и животињскога тела, за неке туђе биљке и др.; 5) слике животиња, биљака, минерала, машина, апарата, анатомске слике и т. д.; нарочито су згодне слике природних тела у живим бојама, и то да је слика свакога предмета одвојена и довољно велика, а характеристични делови могу се још засебно представити увеличани; 6) цртање на табли појединих делова природних предмета, апарата и т. д.; 7) лупа и микроскои , да би се добиле јасније представе и побудио јачи интерес при учењу јестаственице; 8) иоређење, одређивање и увршћивање иредмета и појава; 9) прављење ирегледа и схема — ради бољега памћења систематике; 10) згодни уџбеиици, и то на нижем ступњу са слнкама, и интересантни списи о природи, као живот животиња (н. пр. од Брема), природно-научни проналасци и открића и т. д. Без употребе очигледних средстава не може се успети при учењу природних наука. Зато су екскурсије и експерименти врло потребнн при овој настави. Природне се науке најбоље изучавају у самој ирироди, а после у хемијској лабораторији и у јестаственичком и физичком кабинету, у ботаничкој и зоолошкој башти, у акварији, менажерији и т. д. Оно што се не може показати и јасно представити, не би требало ни узимати у програм ове наставе на нижем ступњу, јер само саопштавање и учење из књига нема готово никакве вредности за стварно образовање. Овде једно ироматрање, темељно и свестрано изведено, вреди више