Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

705

него многа причања и понављања о невиђеној ствари. С тога на нижем и средњем ступњу влада готово искључиво деиктични и ексиериментални вид предавања. д) При описивању и проучавању појединих природних предмета из јестаственице иоетуаа се овако: 1) Наставник иокаже предмет ученицима тако да га сви могу јасно видети, па онда их имта за његово име, за поједине делове и за важније особине, које су характеристичне и које јаче падају у очи; затим покаже им унутрашње делове или органе и њихове особине, или радње, иди састав њихов, у колико је то могућно. — 2) После тога, наставник се разговара с ученицима о постанку, развитку и начину живота дотичне биљке или животиње, и о нахођењу минерала, који се посматра, и носле о непосредној или посредној користи или штети тога предмета за људски живот. — 3) Затим долази иоређење нове једиике или групе предмета с познатим сродним јединкама или групама, и, на основу тога, бива увршпивање новога предмета. Овом приликом нарочито треба ученици да науче, како ће нови природни предмет разликовати од других и по чем ће га доцније моћи иознати, кад га нађу заједно с другим предметима. — 4) На послетку се добивено знање иримењује, било то на даљи наставни рад, или на економне, културне и технолошке послове. — За време једнога часа предавања може се показати и описати више сродних предмета, пре него што се пређе на увршћивање, али само се један предмет описује оиширно, а код других се посматра и описује само оно што је друкчије. Пошто је на нижем стунњу најважнији посао при овој настави правилно ироматрање предмета, то би добро било, кад би за време предавања сваки ученик имао у руци по један примерак дотичнога предмета; а то може бити код описивања многих биљака и минерала и код неких малих животиња. Те предмете могу ученици и сами донетн у школу; само онда треба пазити, да они при том не чине никоме штете и да не муче животиње. Кад се предмет описује, онда сви ученици посматрају само онај део, о ком се говори. Прозвани ученик одговара на питања, или описује сам, по утврђоном реду, један део дотичнога предмета, нпр. корен, или стабло и т. д. 1ђж том не треба код свакога предмета ионављати оно што је од пре иознато и што се находи код свакога тела, н. пр. главне делове у биљке или у животиње, него треба гледати и описивати нарочито оно што је битно и характеристично; алп треба пазити и на то, да се при опису не изостави нешто што је важно. При познавању нриродних предмета треба. ученике навићи, да по одређеном расиореду посматрају и описују предмете, те да не прескачу с једнога дела на други; јер тако ће поузданпје схватити све делове и целину. Кад се при том саопшти некп пепознат израз, нарочито туђ научан израз, онда се он напише на табли. При опису ученици ионављају поједине одељке, и најпосле све одељке заједно, у непрекидној