Prosvetni glasnik

НАУКА И НАСТАВА

721

То треба да буде основно начоло, да се само сасви.ч здраве и за музику обдарене ученнце могу н>о,ј одаватн, јер нама нису ни мало потребне средње и рђаве свирачице у гласовир но телесно и душевно здраве и ведре девојчице.

Да би се о радној подобности ученика за време наставе у школи могло судитн, потребан је исихолошки иравилно удешен расиоред часова. Овде се мало даље износи за пример нормални расиоред чааова са изостављапем ирсдавања иосле иодне, какав је усвојен у гимназији у Огеззеп- у и који се, ирема искуству 8сМПег- овом показао од дужег времена као подесан. Он је у своле „ уџбенику ирактичне иедагогије " препоручио да днктирање задатака из страних језика код већ унетог и припремљеног материјала у нижим и средњим разредима по правилу заузме нај-. више 20 — 25 минута а ни у једном разреду да не смо прећи 40 минута, пракса, која се од дужег времена на гпмназији у в-егвзеп- у вргаи. Даље, тамо не постоји нигде тако звано размештапе иорангу (заузимање места ио уеиеху), и према једној наредбн министарској познатој и родитељима и ученицима не смеју се резултати диктираних веџбања., испитних задатака и других састава ни у ком случају на. штету ученика при оцени његове зрелости употребити. Часови, на којима се раде иисмени разредни задаци, појачавају бројну јачину умора понајвише због недовољног интересовања; то исто важи и за часове са претежно граматичком, дакле апстрактном радњом, о чему је већ равије говорено. Они треба. да дођу свакако у прве часове изјутра; а после ових долазе нпр. предмети, као што су: религија, матерпијезик, историја, географија, који веЛ матсрцјалом самим ио себи интересују. Најнодобнији су за рад ученицн, сем првог, на треАем часу, јер он долази после највеЛег одмора (најмање од 15 минута, а још боље од 20 минута), који опет знатНо допрпноси смањивању умора.*) С тога могу бити за треЛи час премештени они предмети, који сарадњу апстактног мишљења чешће и јаче иотребују. Четвртог часа су ученици, наравно, попајмање за рад подобни, и с тога он треба да је краћи и да се за њега оставе они предмети, „који ученика нарочито интересују". Ту додази геограФија, историја, Физика и природне науке. Последње се на већини гимназија тако бедно предају, да се често могу наћп ученици из ирвог разреда, који ни појма немају о природним наукама. При нремештању иетог часа за носле подне остављају се за четврти час ире иодне мање напорни и механички часови, док свакако за и су-

*) Већ и с тога гото се ученици доручком поткрепе.