Prosvetni glasnik

722

ПРООВЕТНИ ГЛАСНПК

више слабе вредностп наставу после подне морају остати други часови из језика, који већим делом допуштају утврђивање и понављање, као и они часови који впше суштину наставе пре подне на себи носе и добивене резултате сједињују. Ако су за један предмет одређена само два дана у недељи, преноручује бсМПф да се они ради олакшања везе у два дана један после другог ноставе, ако се не претпоставља, да се они непосредно један за другим утврде. У Француској се придаје томе састављању истих наставних чесова толики значај, да се шта впше у званичним распоредпма часова обавезно часови из исторнје, геограФије, зоологије, цртања итд. место у два подвојена часа у 1 '/ 2 заједнички предају. Ову уредбу преноручује 8сМИег на сваки начин из методичних обзира за више разреде већих школа. У вишим разредима гимназнје у СгГезвеП'Ј изведена су већ од четири године таква састављања пробе ради и испитана по своме утнцају. Сви се ученици слажу у томе, да је домаћи рад услед тога олакшан а рад у школи упрошћен; после прве године нроширени су ти нокушаји и већпна наставника и ученика тих разреда не желе никакву бољу уредбу од те. ИШИег истиче непрестано, да је на свпма часовима, како на филолошко-историјским тако и на природњачко-математичким, иосматрапе основица или бар неопходно помоћно средство настави. Сем тога настава се много више но пређе и искључиво разуму обраћа, а о осепању и вољи се врло мало води рачун. Сви ти циљеви могу се постићи једино стварном (стручном) иаставом. Свакако јавља се тежња, да се у сваком правцу душевпи умор предупредн. Целисходном промеиом разних предмета може се пажња ученика одржавати и досада, као главни узрок непажљивости, спречавати. У толико пре ће тада радна способност ученика бити живља, ако је једноликост предмета, што се предају, искључена. Слободно после подне у боља годишња времена,од користи је и наставшцима, ако га употребе на даље изображавање у својој струци и на ојачање свога тела. ДомаЛи радови, олакшаће се, као што је већ поменуто, ако наставник у разреду говори о њиховим основима и на тај начин их приуготови. Овде се мора, међутим, опет напоменути, да ће се услед неједнакости између даровитијих и мање даровитих ученика велика разлика у решењу таквих задатака показатп. БЈто код првих успева лако, код последњих се постиже тек употребом целокупне снаге мишљења тако,» да, умор, а према приликама и сувишно напрезање, може бити последица тога. Ради што бољег разумевања и јаснијег прегледа изнећемо овде већ раније поменути расиоред часова са изостављањем иредавапа после аодне: